Tuesday, March 25, 2008

Apa Kaitan Scam Dengan Etnik?

Image Hosted by ImageShack.us

Ini sekadar teori kami.

Kaum Melayu memang terkenal dengan kepercayaan kepada perkara tahyul dan tidak masuk akal. Superstitious - dalam bahasa Inggeris bermaksud "believe in something not justified by reason or evidence", mempercayai sesuatu tanpa alasan munasabah atau bukti.

Perkara ini dibuktikan dengan hikayat demi hikayat seperti Hikayat Hang Tuah yang pernah masuk kubur, meminang Puteri Gunung Ledang dan pelbagai lagi cerita yang ditokok tambah. Mungkin Hang Tuah memang benar wujud, tetapi manusia adalah manusia dan sebaik manusia adalah Nabi Muhammad. Ada hadnya.

Tetapi bagi kaum Melayu ianya agak susah untuk memisahkan antara realiti dan superstitious itu tadi. Sejak dari kecil rata-rata orang Melayu dididik dengan cerita hantu dan jin. Didikan ini membentuk satu trend pemikiran yang sama - iaitu mudah mempercayai perkara yang tidak masuk akal. Mudah percaya pada magik. Mudah percaya kepada kuasa lain selain Allah.

Keadaan ini menyenangkan bagi pihak-pihak lain mengambil kesempatan di atas kelemahan orang Melayu ini. Hasil pemerhatian kami, kebanyakan scam dirancang oleh mereka yang bukan-Melayu. Jangan salah faham, walaupun perancangnya adalah bukan-Melayu, tetapi pelaksanaan masih dilakukan oleh orang Melayu itu sendiri. Kaum ini mudah dibeli dengan komisen. Seperti mana tali barut Melayu di zaman keganasan komunis atau Jepun, seperti itulah mudahnya mereka ini dibeli.

Perkara ini memang menyedihkan. Melayu makan Melayu, tetapi orang lain pula yang kenyang. Cukuplah.

"Belia Benci Scam"

2 comments:

STudeNt CLaNz said...

ni ko je la pki teori ni
hak2

aku tgk rmi je yg da keje wt biz s smpingan
tp xstop keje
da nama side income

kwn aku gaji 2k je side income rm15k

mcm2 la ko ni

sarah said...

sekurang-kurang nye dye ade teori..ko ape ade?reti nak kondem orang je..kamon la wei..tue cerita kawan ko yang berjaya..abis tue ko?ckp je pandai..hapa pon xde..haha..klaka la ko nih