Sunday, June 1, 2008

Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd - Tipah Tertipu Lagi?

Image Hosted by ImageShack.us

(Imej ini dari laman ini yang mana nombor siri emas nya agak sama dengan nombor siri gambar bar emas di laman web Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd .. ooopps!)

Image Hosted by ImageShack.us

(Ini gambar emas dari laman web Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd)


Diberitakan satu syarikat bernama Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd menawarkan konsep pelaburan diskaun berjadual. Wah apa tu? Bunyi macam best saja!

Plan A:

Anda beli 100g emas dan syarikat beri diskaun RM100 selama 6 bulan.

Plan B:

Simpan emas di Ar-Rahnu.

Anda beli 100g emas dan syarikat beri tambahan 200g lagi dan anda terima diskaun RM300 selama 6 bulan.

Wah gila apakah syarikat Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd ini? Jual emas dan kemudian beri diskaun. Alangkah baiknya jika syarikat jual kereta guna modus operandi seperti ini, beli kereta dan dapat diskaun sebanyak RM5000 sebulan selama 6 bulan. Ha ha ha! Ha ha ha! Jangan jadi rambang mata. Siasat dulu sebelum terkena. Susah payah orang mendulang emas di Mersing, syarikat ini senang-senang beri diskaun pula. Sebab beli bulk ke? Wah.. sejak bila pembelian emas dah jadi macam belian bulk baju bundle dari Jepun sampai boleh ada diskaun sebegitu banyak?

Oooo yea, kalau tak salah kami, dulu pun ada pembelian berdiskaun macam ini..ceritanya produk nya dulu ialah kad topup prepaid ye? Seminggu dua masih ada stok, bila dah banyak, delay seminggu, sebulan..lepas tu senyap kan? Ha ha ha! Ha ha ha! Jangan jadi bodoh. Jangan pisang berbuah dua kali. Maaf, kad topup bukan dijual oleh Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd. Tapi caranya agak sama.

Pasal bisnes emas dari Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd ini, ada beberapa kemusykilan yang bermain di benak kami:

1. Laman web syarikat ini saling tak tumpah seperti laman web HYIP, siap dengan Pelan 1 & 2, kenapa ya? Mudah sangat ke buat pelaburan di Malaysia. Beli emas ke labur emas? Laman web warna hitam (biasanya laman web korporat berwarna cerah), mungkin hitam itu mencerminkan hati si pencipta peluang kekayaan ini? Hitam legam. Ha ha ha!

2. Laman web berdaftar Julai 2007, belum sampai setahun. Khabarnya program seperti ini sudah 40 tahun dijalankan di Eropah. Lama sangat ke teknologi dari Eropah nak sampai ke sini hingga perlu ambil masa selama 39 tahun? Ha ha ha! Ha ha ha!

3. Betul ke syarikat beroleh harga emas yang rendah kerana beli secara bulk? Entahnya dapat bulk macam kad prepaid topup tak? Diskaun virtual saja, guna duit pembeli yang lain untuk beri diskaun pada pembeli yang lebih awal. Ha ha ha! Ha ha ha!

4. Betul ke tidak ada risiko? Kalau tak ada risiko kenapa 65% cagaran yang dikeluarkan oleh Ar-rahnu perlu beri pada syarikat? Kalau syarikat bankrap atau cabut, mana duit itu untuk tebus emas dari Ar-rahnu?

5. Untuk Pelan ke-2 HYIP ini, sorry, pelaburan ini, kenapa pula perlu syarikat menambah emas itu dengan 2 kali ganda? Tidak kah bermakna 65% itu hanyalah duit syarikat? Kalau duit syarikat, apa perlunya peranan pembeli? Pusing duit sendiri sajalah kalau macam tu. Ha ha ha! Ha ha ha! Oh kau memancing dengan umpan besar ye?

6. Kalau bisnis menjual mesti ada produknya pak! Mesti ada gambarnya juga. Tapi di mana yah? Di laman web kamu cuma ada gambar jongkong emas yang biasa dilihat di mana-mana laman web juga. Gambar ini sudah lama pak! Jika belian dalam bulk, mestinya gambar nya juga emas yang bulk. Ha ha ha! Ha ha ha!

7. Contact nya di mana? Laman web syarikat dengan bisnes sebegini besar tidak ada profail syarikat dan ahli pengurusannya. Takut dirompak kah?

8. Ada 250 website lain dalam server di etikaemas.com. Dengan kata lain, shared hosting. Tidak ada kesalahan di sini, tetapi bagi syarikat yang mementingkan bisnes nya, imej agak penting. Malu lah!

9. Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd beroperasi dari hotel? Data whois menunjukkan domain etikaemas.com didaftarkan dari alamat Holiday Villa, Ampang. Syarikat begini besar tak berani dedahkan alamat sebenar semasa register domain?

10. Pendaftaran domain menggunakan anonymous identity. Cara biasa digunakan scammer?

Kami berpendapat, peratusan program ini bertukar menjadi scam agak tinggi. Sekiranya anda telah terjebak dengan syarikat ini, maka cepat-cepatlah minta untuk emas itu dijual semula dan dapatkan wang anda kembali seberapa segera. Sekiranya anda tidak terjebak, tetapi tahu ada rakan yang lain turut terjebak, sekurang-kurangnya forward kan artikel ini untuk membantu sesama Melayu. Kenapa Melayu? Kami tahu hanya Melayu yang terjebak dengan skim sebegini.

Pssst! Satu-satunya cara untuk memastikan anda tidak tertipu ialah dengan COD. Bayar duit, dapat emas. Pegang emas tu, bawak balik, jangan tengok je. Jangan tunggu minggu depan. Bayar dan ambil emas on the spot. Jangan delay. Pergi test sendiri di Bank Rakyat atau kedai emas. Kemudian simpan sendiri emas tu, jangan bagi syarikat tolong simpan. Method ini terpakai untuk Pelan A. Itu baru membeli namanya. Kalau beli hari ni dapat minggu depan, itu dah nak jadi prepaid topup scam. Ha ha ha! Ha ha ha! Dan pastikan kawan-kawan lain yang membeli pun dapat emas mereka on the spot. Jangan tukang promote je yang dapat.

Berhati-hati, do you smell something fishy?

----------------------------------------------------------
Update terkini 21/7/09
Bank Negara Malaysia Investigates Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd

Bank Negara Malaysia has commenced investigations into Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd under suspicion of conducting illegal deposit taking activities in breach of Section 25(1) Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA) and Section 4(1) of Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA). Section 25(1) of BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking, or accepting deposits without having a valid license, whereas Section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage in, or abetting the commission of money laundering activities.

The raids on Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd were conducted today at their premises in Klang Valley following information received from members of the public. Relevant assets and documents of the company were seized for the purpose of investigation.

Members of the public are reminded to be cautious of deposit taking schemes and investment schemes offered through various channels such as the internet, phone calls, or seminars conducted by individuals or companies that are not licensed or approved by the relevant authorities.

Members of the public may refer to the list of licensed institutions authorized to accept deposits which is available on Bank Negara Malaysia's website ( www.bnm.gov.my).

For further enquiries, members of the public can contact Bank Negara Malaysia at the following contact points:

BNMTELELINK (Customer Service Call Centre)
Tel: 1-300-88-5465
Fax: 03-21741515
Email: bnmtelelink@bnm.gov.my

BNMLINK (Customer Service Walk-In-Centre)
Block D, Bank Negara Malaysia ,
Jalan Dato' Onn, 50480, Kuala Lumpur
(Business hours: Monday-Friday, 9.00 am - 5.00 pm)



Bank Negara Malaysia
21 July 2009


----------------------------------------------------------

"Belia Benci Scam"

201 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 201 of 201
Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berulang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

«Oldest ‹Older   201 – 201 of 201   Newer› Newest»