Sunday, June 1, 2008

Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd - Tipah Tertipu Lagi?

Image Hosted by ImageShack.us

(Imej ini dari laman ini yang mana nombor siri emas nya agak sama dengan nombor siri gambar bar emas di laman web Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd .. ooopps!)

Image Hosted by ImageShack.us

(Ini gambar emas dari laman web Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd)


Diberitakan satu syarikat bernama Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd menawarkan konsep pelaburan diskaun berjadual. Wah apa tu? Bunyi macam best saja!

Plan A:

Anda beli 100g emas dan syarikat beri diskaun RM100 selama 6 bulan.

Plan B:

Simpan emas di Ar-Rahnu.

Anda beli 100g emas dan syarikat beri tambahan 200g lagi dan anda terima diskaun RM300 selama 6 bulan.

Wah gila apakah syarikat Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd ini? Jual emas dan kemudian beri diskaun. Alangkah baiknya jika syarikat jual kereta guna modus operandi seperti ini, beli kereta dan dapat diskaun sebanyak RM5000 sebulan selama 6 bulan. Ha ha ha! Ha ha ha! Jangan jadi rambang mata. Siasat dulu sebelum terkena. Susah payah orang mendulang emas di Mersing, syarikat ini senang-senang beri diskaun pula. Sebab beli bulk ke? Wah.. sejak bila pembelian emas dah jadi macam belian bulk baju bundle dari Jepun sampai boleh ada diskaun sebegitu banyak?

Oooo yea, kalau tak salah kami, dulu pun ada pembelian berdiskaun macam ini..ceritanya produk nya dulu ialah kad topup prepaid ye? Seminggu dua masih ada stok, bila dah banyak, delay seminggu, sebulan..lepas tu senyap kan? Ha ha ha! Ha ha ha! Jangan jadi bodoh. Jangan pisang berbuah dua kali. Maaf, kad topup bukan dijual oleh Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd. Tapi caranya agak sama.

Pasal bisnes emas dari Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd ini, ada beberapa kemusykilan yang bermain di benak kami:

1. Laman web syarikat ini saling tak tumpah seperti laman web HYIP, siap dengan Pelan 1 & 2, kenapa ya? Mudah sangat ke buat pelaburan di Malaysia. Beli emas ke labur emas? Laman web warna hitam (biasanya laman web korporat berwarna cerah), mungkin hitam itu mencerminkan hati si pencipta peluang kekayaan ini? Hitam legam. Ha ha ha!

2. Laman web berdaftar Julai 2007, belum sampai setahun. Khabarnya program seperti ini sudah 40 tahun dijalankan di Eropah. Lama sangat ke teknologi dari Eropah nak sampai ke sini hingga perlu ambil masa selama 39 tahun? Ha ha ha! Ha ha ha!

3. Betul ke syarikat beroleh harga emas yang rendah kerana beli secara bulk? Entahnya dapat bulk macam kad prepaid topup tak? Diskaun virtual saja, guna duit pembeli yang lain untuk beri diskaun pada pembeli yang lebih awal. Ha ha ha! Ha ha ha!

4. Betul ke tidak ada risiko? Kalau tak ada risiko kenapa 65% cagaran yang dikeluarkan oleh Ar-rahnu perlu beri pada syarikat? Kalau syarikat bankrap atau cabut, mana duit itu untuk tebus emas dari Ar-rahnu?

5. Untuk Pelan ke-2 HYIP ini, sorry, pelaburan ini, kenapa pula perlu syarikat menambah emas itu dengan 2 kali ganda? Tidak kah bermakna 65% itu hanyalah duit syarikat? Kalau duit syarikat, apa perlunya peranan pembeli? Pusing duit sendiri sajalah kalau macam tu. Ha ha ha! Ha ha ha! Oh kau memancing dengan umpan besar ye?

6. Kalau bisnis menjual mesti ada produknya pak! Mesti ada gambarnya juga. Tapi di mana yah? Di laman web kamu cuma ada gambar jongkong emas yang biasa dilihat di mana-mana laman web juga. Gambar ini sudah lama pak! Jika belian dalam bulk, mestinya gambar nya juga emas yang bulk. Ha ha ha! Ha ha ha!

7. Contact nya di mana? Laman web syarikat dengan bisnes sebegini besar tidak ada profail syarikat dan ahli pengurusannya. Takut dirompak kah?

8. Ada 250 website lain dalam server di etikaemas.com. Dengan kata lain, shared hosting. Tidak ada kesalahan di sini, tetapi bagi syarikat yang mementingkan bisnes nya, imej agak penting. Malu lah!

9. Etika Jahat Emas Estet Sdn Bhd beroperasi dari hotel? Data whois menunjukkan domain etikaemas.com didaftarkan dari alamat Holiday Villa, Ampang. Syarikat begini besar tak berani dedahkan alamat sebenar semasa register domain?

10. Pendaftaran domain menggunakan anonymous identity. Cara biasa digunakan scammer?

Kami berpendapat, peratusan program ini bertukar menjadi scam agak tinggi. Sekiranya anda telah terjebak dengan syarikat ini, maka cepat-cepatlah minta untuk emas itu dijual semula dan dapatkan wang anda kembali seberapa segera. Sekiranya anda tidak terjebak, tetapi tahu ada rakan yang lain turut terjebak, sekurang-kurangnya forward kan artikel ini untuk membantu sesama Melayu. Kenapa Melayu? Kami tahu hanya Melayu yang terjebak dengan skim sebegini.

Pssst! Satu-satunya cara untuk memastikan anda tidak tertipu ialah dengan COD. Bayar duit, dapat emas. Pegang emas tu, bawak balik, jangan tengok je. Jangan tunggu minggu depan. Bayar dan ambil emas on the spot. Jangan delay. Pergi test sendiri di Bank Rakyat atau kedai emas. Kemudian simpan sendiri emas tu, jangan bagi syarikat tolong simpan. Method ini terpakai untuk Pelan A. Itu baru membeli namanya. Kalau beli hari ni dapat minggu depan, itu dah nak jadi prepaid topup scam. Ha ha ha! Ha ha ha! Dan pastikan kawan-kawan lain yang membeli pun dapat emas mereka on the spot. Jangan tukang promote je yang dapat.

Berhati-hati, do you smell something fishy?

----------------------------------------------------------
Update terkini 21/7/09
Bank Negara Malaysia Investigates Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd

Bank Negara Malaysia has commenced investigations into Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd under suspicion of conducting illegal deposit taking activities in breach of Section 25(1) Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA) and Section 4(1) of Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA). Section 25(1) of BAFIA 1989 prohibits any person from receiving, taking, or accepting deposits without having a valid license, whereas Section 4(1) of AMLATFA 2001 prohibits any person from engaging in, or attempting to engage in, or abetting the commission of money laundering activities.

The raids on Genneva Sdn Bhd and Etika Emas Estet Sdn Bhd were conducted today at their premises in Klang Valley following information received from members of the public. Relevant assets and documents of the company were seized for the purpose of investigation.

Members of the public are reminded to be cautious of deposit taking schemes and investment schemes offered through various channels such as the internet, phone calls, or seminars conducted by individuals or companies that are not licensed or approved by the relevant authorities.

Members of the public may refer to the list of licensed institutions authorized to accept deposits which is available on Bank Negara Malaysia's website ( www.bnm.gov.my).

For further enquiries, members of the public can contact Bank Negara Malaysia at the following contact points:

BNMTELELINK (Customer Service Call Centre)
Tel: 1-300-88-5465
Fax: 03-21741515
Email: bnmtelelink@bnm.gov.my

BNMLINK (Customer Service Walk-In-Centre)
Block D, Bank Negara Malaysia ,
Jalan Dato' Onn, 50480, Kuala Lumpur
(Business hours: Monday-Friday, 9.00 am - 5.00 pm)



Bank Negara Malaysia
21 July 2009


----------------------------------------------------------

"Belia Benci Scam"

201 comments:

1 – 200 of 201   Newer›   Newest»
Aku, kumbang dan kambing said...

Artikel ni aku copy dari website kain. Saje nak share..

Apa yg aku paham dalam urusan ni:

1. Etika emas beri 2 tawaran kepada sesiapa yg beli emas dengan diorang, iaitu:

a) Setiap 100g emas terbeli, Etika emas akan tambah 2 kali ganda untuk digadaikan.
b) Etika emas beri komitmen RM300 setiap bulan selama 6 bulan utk 300g emas yg digadaikan melalui kontrak antara pelabur dengan Etika Emas selama 6 bulan. (ini selaras dengan kontrak antara Pelabur dgn Bank Rakyat - Ar Rahnu)

2. Emas2 yg terurus niaga di Etika Emas ini (emas di beli, iaitu 100g dan emas tambahan yg ditawarkan iaitu 200g) akan di gadaikan ke bank rakyat dengan NAMA PELABUR.

3. Bank Rakyat akan menilai emas2 tersebut, dan akan melaksanakan proses tukaran antara emas
dan Ringgit Malaysia, berdasarkan penilaian harga emas yg dibuat sebelum ini.

4. Setelah proses gadaian berlaku, dan berjaya menukarkan nilai emas tersebut kepada ringgit malaysia, wang2 tersebut yg sebelum ini digadai atas nama pelabur tidak dimiliki oleh pelabur, sebaliknya Etika Emas yg memiliki wang tersebut. Wang tersebut digunakan utk urusan perniagaan Etika Emas.

5. Dengan memberi tawaran bijak 2 kali ganda emas kepada pembeli yg membeli emas dengan mereka, Etika Emas mampu mengaut keuntungan dalam tambahan modal mereka sebanyak 100g emas daripada pembeli mereka. Etika emas boleh saja terus menggadaikan 200g emas tersebut ke Bank Rakyat tanpa mencari pelabur. Walaubagaimanapun, dengan adanya pelabur yg membeli emas dengan mereka, mereka dapat meningkatkan aliran modal disebabkan kesemua nilai gadaian dengan Bank rakyat diperolehi oleh mereka, bukan oleh pelabur.

6. Pelabur tidak dapat menikmati nilai 300g emas tersebut, walaupun ia digadaikan sepenuhnya atas nama pelabur. Sebagai balasan, Etika Emas memberi Rm300 atas 100g emas yg pelabur bayar.

7. Selepas tamat tempoh perjanjian gadaian, iaitu 6 bulan, bank akan meminta semula duit mereka yg ditukarkan dengan emas sebelum ini. Terdapat 2 kemungkinan dalam urusan ini, iaitu memperbaharui perjanjian, dan menamatkan erjanjian. Berikut ialah analisis sekiranya kita menamatkan perjanjian

8. Kita akan menebus semula emas yg kita cagarkan. Perlu diberi perhatian: emas2 yg terurus niaga yg di gadaikan kepada bank adalah atas nama kita. Emas2 yg terurus niaga ini termasuklah 200g emas tambahan yg ditawarkan kepada kepada kita oleh Etika Emas.

9. Secara teorinya: Kita terpaksa membayar kepada bank atas gadaian emas yg kita buat supaya kita dapat menebus semula emas kita. Dalam kes ini, KITA ANDAIKAN Etika Emas yg akan menebus emas kita dengan bank, utk mendapatkan emas tersebut. Ini bermakna, Etika Emas akan membayar kepada bank sejumlah wang utk selesaikan proses gadaian, dan bank akan memberikan emas yg kita gadaikan dulu kepada Etika Emas. Kemudian, Etika Emas akan membuat tawaran kepada kita sama kita ada mahu menjual emas atau menyambung kontrak.

10. Sekiranya kita mahu tamatkan kontrak, etika emas harus membeli emas kita, dan membayar kita nilai emas tersebut mengikut harga semasa setelah ditolak 2% caj brokerage.

11. Persoalannya disini: Sekiranya Pengoperasian Etika Emas mengalami kemerosotan dan tidak mampu meneruskan perniagaan, apakah risiko terhadap kita sebagai pelabur?

12. Risiko: Kita terpaksa membayar nilai utk 300g emas utk menebus emas yg kita gadai dengan bank, walhal, kita hanya membeli 100g emas. Ini kerana proses gadaian ke bank rakyat dibuat dengan NAMA PELABUR. Seperkara lagi, kita tidak menikmati pun nilai 300g emas tersebut. Kita hanya di beri RM300 utk setiap 100 gram setiap bulan selama 6 bulan.

13. Apa yg kita perlu renungkan, sejauh manakah kita yakin atas kemampuan Etika Emas dalam menguruskan perniagaannya...

Aku, kumbang dan kambing said...

Sekiranya Etika Emas cabut lari, Etika Emas tak rugi apa2, kerana 200g emasnya sudah pun dicagarkan ke bank (atas nama pelabur) dan Etika Emas sudah pun mendapat balik duit mereka,ditambah lagi dengan duit 100g emas yg digadai atas nama pelabur. Pelabur itulah yg sebenarnya rugi kerana menanggung hutang ke atas nilai gadaian yg tinggi (lebih daripada nilai wang yg digunakan utk membeli emas dgn Etika Emas)

Aku, kumbang dan kambing said...

Di sini, bolehlah diturunkan modus operandi Etika Emas: Mencari pelabur baru utk membeli emas daripada mereka sebanyak 100g, dan menggunakan duit pusingan yg dijana daripada pelabur terdahulu utk membeli emas 200g, kemudian gadaikan emas 100gram pelabur baru bersama2 emas 200g ke bank rakyat dengan skim ar rahnu. Proses pembelian emas 200g menggunakan duit pusingan ini tidaklah mengambil masa yg panjang. Ia seperti meminjamkan sementara duit utk membeli emas 200g. Ini kerana, duit emas 200g itu akan diperolehi semula apabila selesai proses gadaian dgn bank bagi urusan dgn pelabur baru (sebab itu ia dikatakan duit pusingan). Dengan ini, Etika emas memiliki semula duit 200g emas tersebut, dan ditambah dgn duit keuntungan 100g emas daripada pelabur baru. Kesemua proses ini menggunakan nama pelabur dalam kontrak gadaian dgn bank.

Anonymous said...

dah tu? kesimpulannya apa? memang la begitu modus operandi etika emas, di manakah penipuannya?

http://emas999.wordpress.com

khairul said...

mohon tuan tanah buktikan penipuan yang dibuat oleh etika emas estet sb...sila buktikan..agar orang ramai bertambah yakin bahawa ini adalah scam...buktikan!!

Unknown said...

Tuan Tanah,
Sebab takde orang defend Etika dekat sini, aku nak tolong sikit bagi kesedaran orang lain tentang Etika Emas...
Alamat Etika Emas Estet Sdn Bhd: B2-03, 2nd Floor Megan Ambassy, 225, Jalan Ampang, 50450 KL. Managed by Holiday Villa. Untuk jaga prestige sebagai penjual emas, takkan nak sewa pejabat dekat puduraya kot? Mana ada kelas bang!! hahaha...
Aku baru beli 1.2 kg dari Etika Emas, masukkan sendiri ke Ar Rahnu, semua surat gadai nama aku. apa masalahnya? padahal yang aku beli cuma 400 gram je.
Kalaupun Etika Emas ni lari, aku tak payah pi tebus balik pun takpe emas yang Etika "pinjam" nama aku tu... aku biar je Ar Rahnu lelong. Memang biasanya bila dah lelong ni, Ar Rahnu akan bayar kita balik (ye betul, bayar balik!!) sebab harga emas dulu murah, masa dia gadai tinggi, jadinya, Ar Rahnu cuma ambik berapa yang kita hutang dia saja. Berapa? 65% dari 1.2 kg lah!!Kau pergi check dekat Yapeim punya Ar Rahnu, masalah diorang seekarang ni ialah, diorang tak jumpa penggadai yang dah lari, sebab diorang ingatkan diorang hutang ke Ar Rahnu, tapi rupanya Ar Rahnu hutang diorang! pergilah check. Basically, orang yang beli emas dari Etika ni, risiko ialah bila harga emas turun secara mendadak.... tapi, tengoklah performance emas 5 tahun, 10 tahun, 15 tahun lepas! turun ke naik??? kalau dia buat sistem ni pada kereta, memanglah dia akan jadi tak cerdik macam sesetengah orang tu, sebab harga kereta tak pernah naik. Kau beli hari ni, esok confirm 10% depreciate. Emas je boleh buat sistem macam ni!!! Kalau tak faham juga, jangan tulis blog... susahkan orang lain nak buat business.
Lagi satu kawan, HYIP biasanya buat 15% sehari, bukannya 6 bulan!! Kau ni tahu ke tak HYIP tu apa?? Kalau nak compare Etika, kena compare dengan other saving options... kau beli gold, kau tukar duit kau dengan beli gold, bukan kau invest. Takde aktiviti perniagaan bila kau beli gold ni! Dia turun naik sebab supply demand gold satu dunia. Cuba check dekat google berapa banyak supply dengan demand gold sekarang nih?? kalau demand tinggi supply kurang apa maksud dia??? kau carilah sendiri...


TQ

Hilmy

Aku, kumbang dan kambing said...

“Aku baru beli 1.2 kg dari Etika Emas, masukkan sendiri ke Ar Rahnu, semua surat gadai nama aku. apa masalahnya? padahal yang aku beli cuma 400 gram je.
Kalaupun Etika Emas ni lari, aku tak payah pi tebus balik pun takpe emas yang Etika “pinjam” nama aku tu… aku biar je Ar Rahnu lelong. Memang biasanya bila dah lelong ni, Ar Rahnu akan bayar kita balik (ye betul, bayar balik!!) sebab harga emas dulu murah, masa dia gadai tinggi, jadinya, Ar Rahnu cuma ambik berapa yang kita hutang dia saja. Berapa? 65% dari 1.2 kg lah!!Kau pergi check dekat Yapeim punya Ar Rahnu, masalah diorang seekarang ni ialah, diorang tak jumpa penggadai yang dah lari, sebab diorang ingatkan diorang hutang ke Ar Rahnu, tapi rupanya Ar Rahnu hutang diorang! pergilah check” - Hilmy

Halo En. Hilmy…
Sekarang ni, kita dan etika emas pajak emas 300g tu ke Ar Rahnu utk dapat duit. So, Ar Rahnu bagi duit. Tapi duit tu kita tak dapat pun, Etika yg ambik. Sebagai balasan, Etika bagi rm300 sebulan selama 6 bulan. If Etika lari, maknanya Ar Rahnu tu akan rugi, so, ar rahnu terpaksa la lelong emas2 tu utk dapat balik duit dia. Ar rahnu bukan kisah sapa yg pajak dgn dia (pelabur atau etika emas), tapi apa yg dia kisahkan ialah dia nak duit dia balik. Selagi kita tak tebus emas kita, ar rahnu tak bagi emas tu kat kita. Selepas tempoh 6 bulan, dan kita tak tebus emas kita (ingat, nama kat surat perjanjian tu nama kita, sebenarnya), ar rahnu ada hak atas emas tu. Sebab tu dia boleh lelong, brader.. Bila dah lelong, dia akan ambik hak dia balik. Ko rasa, harga lelong tu harga tinggi ke, harga rendah? Heh.. Ko rasa, Ar rahnu nak bagi balik ke duit pelabur tu balik, padahal pelabur tu sendiri tak dapat jelaskan hutang gadaian & langgar kontrak perjanjian utk tebus selepas 6 bulan?? Ar arhnu bukan ambik kisah pun, if kita terang kat YG dia kita deal dgn etika emas, & etika emas yg patut tebus emas tu.. – sebab PERJANJIAN GADAIAN DGN AR RAHNU TU ATAS NAMA KITA SENDIRI! - Apa la lu pipkir ni, brader.. guna otak la sket. Heh.

Unknown said...

Murid2 sekelian,

Aku Setuju kambing cakap suruh pakai Otak... Faham kan betul2 ye... Jangan main rasa2, nanti setan bisik2 yang bukan2. Pergi ke source. Tanya sendiri. Untuk kebaikan semua orang dan pembeli emas PAMP dari Etika Emas, Tuan guru nak bagi ajaq semua... dengar baik2.
Beli Gold: RM 10,000 (100/gram)
Etika Bagi: RM 20,000
Bank Bagi balik: 2/3 X RM 30,000 = RM 20,000

Senario,
1) Lepas 6 bulan Etika Lari
Customer: Dapat Diskaun 6 bulan X 300 = RM 1800
Ar Rahnu Lelong 3 biji emas Customer;
Mari kita cerita pasal prosedur melelong
a) Ar Rahnu start dengan 90% of market value (BUKAN 65%!!!).
b) Semua registered auctioneer akan bid.
c) Let say 90% la... aku ambik harga lama.
so 90% X RM 30,000 = RM27,000
d) Bank tolak upah simpan = 0.7% X 6 X RM30000 (nilai marhun) = RM1260.
e) Total bank cost= RM 1260 + RM 20,000 = RM 21,260

Bank Lelong tadi dapat RM27,000
Ikut pajak gadai Islam dan Ar Rahnu praktis pajak gadai Islam ye murid2 sekelian, duit lebih kena bagi balik.... BERAPA???

RM27,000 - RM21,620 = RM5740.
Campur dengan diskaun yang dia dah dapat 6 bulan tadi=

RM5740 + RM 1800 = RM 7540

Customer invest RM10,000.So potential lost ialah dari
RM 2460 ke RM 4260(ini kalau etika dah lari sebelum bayar diskaun la)

Itu kalau dia lelong at 90% dan takde orang bid, logically thinking, kalau betul demand tinggi dari supply (google for this info), senang2 je dia boleh jual sampai 100% or even more.... if this happen, than margin loss customer dikurangkan. Yand dekat atas tu, worst case senario.

Mari kita tengok sejarah, sepanjang tahun lepas, tidak ada satu gold bar dari customer Etika di lelong, semua upah simpan dibayar dan semua diskaun dibayar. Ar Rahnu saja untung RM1 Mill over from upah simpan dari Etika (sumber Etika).

Bottom line, apa pun meniaga ada risiko, dan ini ialah calculated risk dia.

Untuk hilang 100% tu tak logic la bang. Amacam? Bagus tak otak aku? Kalau kau tak faham jugak...ntahlah...

Sekia
nHilmy

Muchi said...

Salam semua,

sekadar nak share info perbualan aku dgn org Bank Negara siang tadi (SIU Dpt).Officer tu cakap Etika Emas, VC Gold dan comp yg sewaktu dgnnya adalah di bawah pemantuan Bank Negara.Sila rujuk kes yg terbaru G-Gold Gallery Sdn Bhd.MO nya agak sama dgn Etika Emas, cuma beza ianya di nilai pada kadar 70%.
Beberapa perkara yg menjadi tanda tanya kpd Bank Negara.
1. Kenapa perlu pelabur di beri lg extra 2 unit atas 1 unit yg dibeli.Bagaimana comp blh memberi exrta 2 unit itu.Atas dasar apa?
2.Ok, mungkin comp akan ckp itu cagaran.Tapi pada Bank Negara,nilai 2 unit itu adalah terlalu besar dibandingkan dgn nilai pelaburan awal.Something fishy di situ di mana pada pandangan Bank Negara ia mungkin melibatkan money laundring.
3. Setelah dicagar di Bank Rakyat dan dinilai pada kadar 65% dan di bawah nama pelabur itu sendiri, kemudian 65% itu diambil oleh syarikat.Kemudian di beri pulak imbuhan tertentu dlm tempoh tertentu.Terang2 di sini, Bank Negara menyatakan ini adalah deposit taking yg mana hanya bank & institusi tertentu sahaja yg mempunyai lesen.Bank Negara confim Etika Emas dan comp sewaktu dgnya tiada.
4. Bank Rakyat juga menyatakan yg mereka tiada langsung apa2 MOU, agreement dgn Etika Emas.Klu x pasti, blh rujuk kpd officer mereka.
5. Ada staff dr Etika Emas memberitahu yg Bank Negara pernah melawat ofis mereka dan tiada menjumpai apa2 yg meragukan.Tlg chk dgn terperinci, krn org Bank Negara bkn blh simpy pegi melawat ofis org sambil makan angin.Jika tiada bukti yg kukuh, mereka tidak sewenang-wenangnya siasat.Aku telah di cnfm kan oleh officer yg mereka tidak pernah lg melawat ofis Etika Emas krn menanti bukti yg amat kukuh.
6. Staff Etika Emas juga ada bgtau yg BSN ada menjadi agency Etika Emas, tp bila diminta no tel BSN berkenaan, tiada response.klu ada yg tau, tlg inform.
6. Jika terbukti ada something wrong dgn Etika Emas, ingatlah bahwasanya segala harta2 comp dan assiociatenya akan dibekukan until siasatan selesai.Ini termasuklah wang2 pelabur.Jadi mcm mana pelabur nk dpt blk wang mereka.According tu officer tu, teramat-amatlah lama and susah.Dia kata serupa x dpt dah la.Sila rujuk G-Gold Gallery file.
7. Kesimpulan di sini, ya, kita melihat pelaburan begini agak secure di pihak investor, tp di mata Bank Negara, sudut berbeza di lihat.bg Bank Negara, bagaimana comp yg begitu muda dpt membuat sebegini rupa dgn imbuhan yg begitu tinggi.Hanya 2 perkara: samada Money Laundring or Deposit Taking.
Fikir-fikir kan lah.
tq

Unknown said...

En Muchi,

Meh saya terangkan pasal business Etika ni secara sepintas lalu...

Kalau awak beli satu emas 100 gram (100/gram) awak kena bayar RM 10,000 pada sipenjual Ini namanya urusan jual beli.

Kalau sipenjual tu bagi awak RM 20,000 worth of gold, awak ambik, itu nama dia loan (pinjaman) atau present, kawanku. Kalau awak lari dengan 20K nilai emas tu, sapa yang rugi Etika ke awak?

Tapi kenapa Etika bagi 2 biji lps customer beli 1 biji aaaaa??? marilah saya tunjukkan misteri pembelian emas dan sistem Ar Rahnu...

E.g. Awak beli 100 gram emas nilainya RM 10,000. Awak bawak pergi Ar Rahnu, depa bagi 65% dari RM10,000 = RM 6,500.

Duit RM 6,500 tu jangan lak pi joli... Pi beli lagi emas worth RM 6,500. Emas tu awak pergi Ar Rahnu tu balik, awak gadai kan, Ar Rahnu bagi 65% dari RM6,500 = RM4225.

Buat balik benda di atas, sampai duit jadi RM 0. untuk kemudahan semua, saya letak di bawah ni...

Column 1 = berapa kali pi bank
Column 2 = nilai emas
Column 3 = 65% financing dari nilai emas
Column 4 = berat emas

1 10000 6500. 100
2 6500 4225. 65
3 4225 2746.2 42.25
4 2746.25 1785.06 27.4625
5 1785.0 1160.2 17.850
6 1160.2 754.189 11.60291
7 754.189 490.223 7.54189
8 490.223 318.645 4.90223
9 318.645 207.119 3.18645
10 207.119 134.627 2.07119
11 134.627 87.508 1.34627
12 87.508 56.880 0.87508
13 56.880 36.972 0.56880
14 36.972 24.032 0.36972
15 24.032 15.621 0.24032
16 15.621 10.153 0.15621
17 10.153 6.600 0.10153
18 6.600 4.290 0.06600
19 4.290 2.788 0.04290
20 2.788 1.812 0.02788
21 1.812 1.178 0.01812
22 1.178 0.766 0.01178
23 0.766 0.498 0.00766
24 0.498 0.324 0.00498
25 0.324 0.210 0.00324
26 0.210 0.137 0.00210
27 0.137 0.089 0.00137
28 0.089 0.058 0.00089
29 0.058 0.038 0.00058
30 0.0375 0.024 0.00038
31 0.0244 0.016 0.00024
32 0.0159 0.010 0.00016
33 0.0103 0.007 0.00010
34 0.0067 0.004 0.00007
35 0.0044 0.003 0.00004
36 0.0028 0.002 0.00003
37 0.0018 0.0011 0.0000
38 0.0011 0.0007 0.0000
39 0.0007 0.0004 0.0000
40 0.0004 0.0002 0.0000
41 0.0002 0.0001 0.0000
JUMLAH EMAS KESELURUHAN SELEPAS 41 kali pergi Ar Rahnu 285.71 gram


Jadi, pendek cerita, modal sekeping emas yang bernilai RM10,000. Tapi lastly awak dapat Emas seberat 285.71 gram yang nilainya RM 28,571. Eh? macam sama dengan program etika je??

Awak beli RM10,000, etika pinjam kan awak RM20,000 emas supaya awak boleh terus dapat nilai 300 gram (RM 30,000) emas atas nama awak tanpa perlu pergi ke bank sebanyak 40 kali atau lebih. Tak bagus ke macam tu??? Awak larat ke pergi bank sampai banyak tu En Munchi? Saya tak sanggup...

So apasal Etika baik sangat nih??? bagi pinjam kat orang, nak orang simpan emas banyak2, dah lah tu, upah simpan pun etika bayarkan! ish2X... sebenarnya, tak kan baik aje kot? Jadi "baik" saja, kalau tak masyuk, tak berasap dapur bang Munchi oi!....

Etika buat duit dengan jual 3 biji tadi pada customer yang mana 1 biji customer bayar, lagi 2, bank bayar. setiap transaction, ada keuntungan di situ (Etika beli sampai 300 kg, takkan kos sama macam kita beli 100 gram kan?) dan jual runcit ikut harga Ar Rahnu. dengan keuntungan itulah Etika mampu memberi diskaun kepada setiap pembeli. Apasal nak bagi diskaun pulak? Sapa tak nak diskaun bagi dekat saya... orang dah bagi ambik je lah... macam kita pergi beli baju lah cik munchi, tokeh kedai kata yang ni 50% diskaun, lepas tu cik munchi marah dia "Apa bagi2 diskaun nih?? Money laundering ka??" ha macam tu lah bunyinya.. tak pening tokey kedai tu?

Etika ambik jalan supaya lebih banyak emas dijual lagi bagus, walaupun untungnya jadi sikit, takpe, asalkan customer happy. Bila customer happy, dia cerita kat orang, dan sekarang ni, tiap-tiap hari ada orang beli gold. Untung sikit, tapi volume banyak, sampai 50 kg satu hari, kaya jugak!! Macamtulah orang business encik Munchi... jangan tamak, dan biar benda yang baik tersebar.

Lagi satu, untuk pengetahuan semua, semua bank dah merujuk Bank Negara sebelum nak buat transaction dengan customer yang nak gadai gold bar dari Etika nih... Bank Negara no problem... kalau ada problem, takdelah saya sibuk mengarang benda ni...

Cik munchi ni tahu ke tak apa yang jadi dkt G Gold sebenarnya? ada masuk duit ke dkt situ? Tanyalah orang yang pernah invest dkt situ... buat homework sikit seblum tuduh orang lain punya business sama macam penyangak tu punya kerja...

Lagi satu, sejak bila pulak Etika ada MOU dengan BSN, Bank Rakyat semua nih??? Itu semua karut... takde... yang ada cuma pelanggan yang beli emas dari Etika saja. Etika tak pernah ada written document dengan mana2 bank suruh ambik emas yang dijual oleh Etika. Kalau ada agent etika cakap ada, dia tipu... bagitau nama dia dekat HQ, dan HQ akan ambik tindakan. Agen-agen macam tulah yang memburuk burukkan lagi Etika di mata masyarakat. buat cerita bukan2...

Jadi lepas ni, saya harap En Muci tak kelirula dengan money laundering, deposit taking, Bank rakyat kerjasama dengan Etika... ni semua tak betul...

Pada agen-agen Etika di luar sana. Jangan nak sedap cakap je tanpa belajar terlebih dahulu. Kalau tak tahu, cakap tak tahu... jangan nak tunjuk tere dan nak close deal cepat2. Kalau mmg rezeki awak, insyaAllah ada. Kesian ke orang mcm En Muci dan kawan dia dkt bank negara tu. Habis kelam kabut korang buat..


sekian
hilmy

Muchi said...

Salam hilmi,

Saya hanya berminat part nih:

"Lagi satu, untuk pengetahuan semua, semua bank dah merujuk Bank Negara sebelum nak buat transaction dengan customer yang nak gadai gold bar dari Etika nih... Bank Negara no problem... kalau ada problem, takdelah saya sibuk mengarang benda ni..."

Officer dari bank mana yg claim Bank Negara x de mslh..Tlg bg bukti supaya saya blh throw 6 figure inside Etika.Input yg saya bgtau adalah hot from oven dr officer Bank Negara sendiri.Bkn dri 3rd party.Klu saudara Hilmi nk kepastian, sila berhubung direct di talian Bank Negara 03-2698 8991.Berckp trus dgn person in charge utk kes begini (Norsyarina) and tanya dia ada tak mana-mana bank rujuk dgn dia.Jawapannya Tidak, sbb itulah selling point dr agen Etika dan saya telah cnfm dgn beliau sendiri.Klu x de mslh, x kan beliau nk buat statement yg comp2 begini di bawah pemantauan Bank Negara dan menunggu masa untuk di siasat.Dia sendri sure ckp, masuk lah byk2.Mana nk dpt return yg tinggi mcm nih.Tlg chk dgn dia and give your thought.

tq

Unknown said...

en Muchi,

No tel tu dah ditamatkan perkhidmatannya lah...

Hilmy

Unknown said...

En Muchi,

Saya pun minat jugak nak jumpa dengan Bank Negara ni. Apa kata En Muchi email saya dan kita set date satu hari pi jumpa Norsyarina ni...

email saya: nur.hilmy@gmail.com

Saya berani cakap dan mempertahankan hujah saya yang bank telah merujuk Bank Negara untuk buat transaksi dengan pelanggan dari Etika emas selagi mana ia tidak mencurigakan pihak bank atau Ar Rahnu tersebut. Source saya pun bukan cekai2 punya orang. Nak tahu sapa dia, kita pi jumpa kat luar. Nanti tak pasal2 dia glamour macam Cik Norsyarina tu...

Hilmy

Muchi said...

ok.menarik tu..b4 kita ke sana, pls call this no sbb yg 1st tu u dh cuba..2698 8044 (ext 8991).Mintak sambung ke SIU.Dh ckp dgn dia, pls leave your name kat officer tu, sbb sy akan buat follow up call pas tu.Dh dua2 satisfy, next step kita pegi trus dan jemput Bank Negara ke Etika Emas for investigation.Berani kerna benar kan.Bkn niat nk melingkupkan comp,tp nk bukti kt org lain.Klu terbukti x de pe, Bank Negara blh kuar statement yg comp nih so clean and everybody can involve.X ke meletup sales Etika pas nih.So, agen2 kt luar sana, blh stndby form.Jgn kata sy je masuk, bapak-bapak menteri pun beratur nk masuk.Jadi pas ni sure Etika Emas konfiden maut publish their comp.Malaysia akan ada satu lg bank baru pas nih.
Sy menanti dgn penuh harapan.

tq

Unknown said...

En Muchi,

I have made my move. I have called them. Please let me know once you have done yours. Nothing to hide!

Hilmy

Muchi said...

cita ler ckit the outcome.blh sama2share.yg lain2 tu, tlg kol sama supaya ada info2 berguna dpt dikongsi dan melenyapkan kemusykilan yg terbuku di hati.

tq

Unknown said...

En Muchi,

This is between you and me. You set the rule, let us follow the rule. I have done my part, and nothing in the rule says that I need to disclose to the public. I want to see your commitment now. Don't play hide and seek with me... When time is right, everybody will know. I have nothing to hide.

Email me when you have talked to them. I want to meet you first.

berani kerana benar
Hilmy

Muchi said...

Ni bkn cita personal bang.Skang ni kita ckp ttg Bank Negara and comp..Klu semua terbukti, alhmadulliah.Ramai org can gain profit.Klu x betul,ramai oprg selamat.Itu jer.ni pun utk kepuasan dua2 belah pihak.My commitment mmg dh buat,ssb tu i'm the 1st personally call to Bank Negara to clear the air and i shared here.Crita la apa yg u dh call.Yg emotional sgt nape..Ssh sgt ke nk bgtau.Ada benda yg too personal and privacy ke.Info dr Bank Negara hak milik pengguna.Bkn ada secret pun.

tq

Unknown said...

Muchi,

Saya nak awak find out sendiri apa yang saya discuss dengan BNM tadi. Kalau betul connection awak dengan Nursyarina tadi, takkan susah sangat nak tahu apa yang saya sembang dengan dia or colleague dia tadi??? Mcm mana kalau saya tipu??? Saya cakap saya call, tapi saya tak call. Awak tak curious ke? lagipun, awak yang beriya-iya sangat nak find out dari BNM, awak tanyalah balik apa yang diorang cakap lepas saya punya explanation pada diorang tadi. Bukannya susah nak tanya... telefon je.

Ini bukan masalah personal, tapi, saya dah buktikan pada semua, saya tak takut. Sekarang giliran awak pulak. Selagi tak call BNM, saya tak layan... this is the way I and the rest of the people who is following this issue sees whether you're sincere or not.

Untuk yg lain, saya nasihatkan, jangan penuhkan talian BNM dengan soalan-soalan yang saudara sendiri tak pasti wujud ke tak penipuan tu. Dapatkan daripada source di Pejabat Etika Emas di Megan Ambassy Jalan Ampang, kalau nak jumpa saya pun boleh; nur.hilmy@gmail.com. Saya ada semua dokumen dan legal letter yang support operation Etika ni legal, halal lagi bersih.

Lps evaluate, tengok sendiri smua dokumen yang saya present nanti, masa tu, kalau ada kes, please report to BNM. In fact, saya akan pergi report ke SIU Dept sendiri kalau tuan2/puan2 dapat berikan reasonable doubt during discussion tu nanti. Let me see your commitment and sincerity first, than we can start any discussion. Tapi kalau setakat datang nak perlekeh, negative minded, tolong jangan buang masa saya. Pergi kacau orang lain. Ni orang Melayu Islam nak buat bisnes halal, nak bagi anak isteri makan.

Sekian
Hilmy

p/s: Muchi, please email me once you heard from BNM, as agreed.

Muchi said...

Utk yg lain, mmg btul jgn semakkan talian Bank Negara, tapi gunakan akal anda dan hak anda utk bertanya kpd mereka supaya anda berpuas hati.Jgn dengar sebelah pihak jer..
Semoga berjaya.

tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya ada sedikit kemuskilan mengenai pembelian emas ini.Saya terdengar tentang pembelian emas dari VC Gold.Skim pembelian di VC Gold adalah sama dengan Etika Emas Estet di mana dengan membeli 100g, pelanggan akan mendapat 200g melalui pinjaman dari Ar-Rahnu.Antara kemuskilan yang timbul adalah:

1)Semasa membayar emas tersebut,pelanggan akan tandatangan agreement dan selepas itu akan diberikan resit dan muka depan agreement.Tetapi emas yang dibeli tidak diperolehi/dipegang/rasa/tengok sehinggalah agreement yang mengambil masa 3-4 minggu (lebih pun tak tahu lagi) selesai.Adakah situasi ini juga berlaku di Etika Emas Estet?Tidak kah ia nampak seperti berisiko tinggi untuk ditipu kerana dlm ms menunggu agreement tersebut siap, mungkin company melarikan diri?

2)Maklumat dari bank negara menyatakan bahawa kebiasaannya skim seumpama ini hanya mampu bertahan selama 2 tahun sahaja, selepas itu ia akan mengalami masalah.Pegawai tersebut jg meminta supaya pembeli2 memegang sendiri emas tersebut disamping itu juga perlu memastikan emas itu dapat di semak n dilihat di Safebox bkn hanya pada waktu pembelian sahaja.Tidak kiralah syarikat yg menyimpan itu Ar-Rahnu atau pun syarikat2 lain.Apa komen??

3)Apakah tips2 selamat yg perlu diambil kira sebelum/semasa/selepas membuat pembelian melalui skim2 ini?

Tq,

Bakal Pembeli/pelabur/penyimpan emas..atau ditipu...

Unknown said...

En Kancil,

Nasihat dan praktis saya, penjualan dan pembelian mesti ada 3 benda ni
1) Penjual
2) Pembeli
3) Barang dagangan
4) Ijab Qabul

Kalau en kancil beli apa2 barang, kalau takde syarat ni, jangan beli, termasuklah emas dari Etika. Selagi mana tidak pegang emas yang En Kancil beli, walaupun En Kancil sebenarnya nak ikut program Ar Rahnu, jangan buat transaction tu. Agen pun sepatutnya jangan melanggar Kod Jualan yang telah ditetapkan oleh Etika (email saya di nur.hilmy@gmail.com untuk dapatkan satu salinan Kod Tatacara/tatalaku Etika Emas).

En Kancil dan semua,

Bank Negara boleh cakap 2 tahun, 10 tahun, 50 tahun, satu syarikat tu akan bertahan, berdasarkan pengalaman dia. Tapi yang penting ialah kita memahami business model, konsep dan foundation syarikat. Kalau kita tidak memahami perkara di atas, susah untuk kita mempercayai apa pun yang Etika cakap, tapi kita akan cendeerung dengar apa yang orang lain cakap. Saya cadangkan pada En Kancil, jumpa di HQ untuk dapatkan maklumat terpeinci mengenai program ini, macam mana Etika buat duit, mcm mana kedudukan dan risiko pembeli, dan sebagainya. Kadang kala agen yang baru berjinak-jinak tak pasti tentang maklumat lanjut yang kita bincangkan di sini. Dengan sokongan dan dokongan orang-orang yang tahu sebab fakta bukan sebab perasaan, akan menjadikan satu syarikat tu bertahan untuk masa yang lama.

Untuk pengetahuan, selain saya(sila refer perbincangan saya dengan En Muchi di atas), pihak Etika dan bank yang terlibat telah mendapatkan nasihat bank negara tentang urusan ini. Kesimpulan yang saya dapat gambarkan di sini, sila dapatkan penjelasan kami dahulu, sebelum pergi bertanya kepada Bank Negara, sebab mereka, walaupun menjadi pemantau, tdk boleh mengatakan sesuatu yang perkara yang mereka pun tidak dalami. Bayangkan berapa banyak kes yang terpaksa mereka hadapi tiap2 hari (Skim cepat kaya, pelaburan internet, dsb... ) Adil ke, secara jujurnya jawab soalan ini, seorang yang kurang arif tentang business Etika (dengar-dengar saja dari orang) pergi ke Bank Negara dan report tentang perkara itu, dan pegawai Bank Negara, yang baru dengar pasal kes itu, pun kurang arif dengan business Etika, membuat kesimpulan secara sepintas lalu yang bukan pun pandangan BNM tetapi pandangan peribadi... Adil ke?

Yang mengecewakan saya dan juga pihak Etika ialah, apabila pandangan-pandangan peribadi pegawai-pegawai BNM ini, diambil sebagai seolah-olah ia kenyataan rasmi BNM! dan mengelirukan ramai orang.... kasihanilah kami yang berniaga untuk mencari pendapatan halal, tetapi ditutup hasil daripada salah faham dan niat tidak baik daripada mereka yang mengambil kesempatan. Jd, tolonglah, fahami kami dahulu, kemudian buatlah keputusan.

Cabaran saya kepada semua, sila buktikan kesalahan Etika, selepas perbincangan ilmiah kita. Jika wujud, dan merupakan secara terang-terang melanggar akta dan undang-undang negara kita, dan tidak boleh diperbetulkan lagi, saya sendiri yang akan mengadu di BNM.

Sekian

Hilmy

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Aku, kumbang dan kambing said...

Heh.. Kita tunggu je lah nnt... Orang dalam Etika Emas pun tau hal siasatan BNM tu.

Aku, kumbang dan kambing said...

Salam,
Saya baru dapat maklumat, dan saya dah sahkan sendiri apabila call Bank Negara, sudah ada laporan terhadap Etika Emas Estet Sdn Bhd di Bank Negara. Pihak Bank Negara sedang menjalankan penyiasatan.

Bank Negara tidak pernah memberikan lesen kepada mana2 syarikat utk mengambil deposit.

Mmg benar, urusan jual beli emas telah mendapat kebenaran bank negara, tetapi part yg gadai kat ar rahnu, dan 65% yg diperolehi itu diberikan kepada Etika Emas, yg agak dicurigai.

Boleh telefon sendiri Bank Negara utk dapat kepastian:

03 26988044 sambungan 8924 / 7525

Tanyakan: ada tak laporan di buat ke atas syarikat Etika Emas Estet Sdn Bhd, dan apa statusnya kini.

Unknown said...

hmmmph... malas aku nak layan persoalan2 yang "tak berapa cerdik" ni... dah naik merah tangan aku taip... tak faham2 jugak... suka hatilah... bank negara ke, bank negeri ke, kalau nak datang-datang la cepat2 sikit... biar senang kitaorang "sekolahkan"... kalau tak, tak habis2 buat orang keliru... cepatlah datang!

Aku, kumbang dan kambing said...

Insya'Allah sedara.. Selesai je siasatan, kita akan tahu kedudukan sebenar. heh. Kalau tak dapat 'sekolahkan' diorang, jgn ponteng sekolah pulak, ye. haha.

Unknown said...

aku baru nak cari info pasal etika emas..pastu terjumpa blog ni..

pastu aku tgk debat2 yg menarik..sampai ada ygcabar mencabar utk kol BNM.. best best aku suka..tapi last2 aku tgk org yg mencabar tu plak cam kecut teloq..suruh org kol..dah mmg kol.. pastu bila suruh jalan kan part dia..dia mengelabah pulak..

weh si munchi..aku takde apa2 pun invest kat etika ni..sbb aku baru nak cari info..tapi lu punya komen poyos n buih lebey laa..kabel kuat laa..fresh from hot oven laa..apa barang ..last2 aku tgk macam ko je yg masuk dalam oven..hampehhhh bebal..

Rahimi said...

bagusla blog ni, dpt informasi bagi mereka yg akan terpedaya dgn janji manis geng geng skim cepat kaya. apa pun caranya, kalau BNM dah kata salah, salahlah.ini adalah undang-undang, bnyk juga skim-skim sebelum ini mcm jai, mpsb, noradz, buluhmas dll bermati-matian dipertahankan oleh pelabur-pelabur, akhirnya terkena juga. apa-apapun perniagaan sama ada betul atau tidak kalau mengambil deposit secara haram akan dikenakan tindakan oleh BNM, dan nampaknya etika termasuk juga dlm kegiatan ini.

Unknown said...

Salam,
Baguslah En Rahimi ni... BNM belum cakap apa2 lagi, dia dah kata Etika Emas ambik deposit haram... baguslah... awak patut kerja kat BNM. mereka memerlukan ramai orang yang ber"kelayakan" macam awak ni dekat sana.

Hilmy

p/s: saya dah pergi mengadap BNM, SIU dept sendiri bersama lawyer Etika Emas... begitulah seriusnya kami dengan bisnes ni. kalau tak tau apa2 pasal bisnes ni, jangan menuduh yang bukan2. harap faham, kami bukan buat bisnes nak aniaya orang.

shah_ishak said...

salam
en hilmy
program ni halal ke
dari sisi syariah dan undang-undang Bank Negara Malaysia?

jebonzas said...

salam
aku bakal pelabur dalam etika emas ni.. aku dah pun pergi pejabat di cawangan johor.aku berpuas hati dengan penerangan yg diberikan,
dalam yakin2 aku pun ada takut2 jugak untuk melabur..
tapi aku yakin pelaburan emas 999.9 ni mmg boleh menguntungkan pelabur,dan harapan aku, etika emas dpt berkembang maju sebab modal pelaburan emas ni bukan sikit2.. satu lagi.. aku nak tgk sijil atau perjanjian BNM mengesahkan comp etika emas ni.. bleh??
email kat aku ukpmuar@yahoo.com
T.Q,

Yana said...

Aku plak da bulan ke empat melabur/menyimpan di bank rakyat bersama etika emas. Harga emas masa aku beli agak tinggi, RM12,240 per 100 gram. Alhamdulillah setakat nie aku dpt RM 300 seperti yg dijanjikan tiap2 bulan.

Aku benci orng yg busuk hati, hasad dengki, buat2 cerita, fitnah yg bukan2, x tau jln cerita, x usul periksa dan membuang masa orang lain.

95% org melayu membeli emas utk diperagakan. Berape % agaknya mereka yg menjadikan emas sebai simpanan/pelaburan? Pikirkan yg ini : Harga 1 dinar emas yg bernilai kira2 RM50 pada era 1960an dpt membeli seekor kambing pada masa itu; sekarang ini(Januari 2008) 1 dinar emas telah bernilai kira2 RM397 & dpt juga membeli seekor kambing.

Selebihnya aku malas nk komen ape2. Pikir sendiri...

kams said...
This comment has been removed by the author.
kams said...

Macam mana Etika Emas ni buat business untuk generate income untuk di bayar ke pada pelabur...apa jenis perniagaan atau pelaburan yang dibuat oleh Etika Emas ni..setahun berapa pendapatan atau keuntungan Etika Emas ni hasil perniagaan atau pelaburan yang dibuat...kalau macam ASB tu nampak le..dia labur kan kat mana2 syarikat tapi etika ni tak plak dia nyatakan apa jenis perniagaan atua pelaburan......ke dia pusing-pusing je duit tu...kita bagi dia sepuluh hengget...dia bagi 5 hengget kat kita..5 hengget masuk poket....

Aku Benci Org Dengki said...

aii tak habis-habis nak berlaga sesama sendiri.

Aku heran la pasal bila naik je satu kompeni yg bg untung pada pelabur, mesti ade je yg dengki. Kalo taknak duduk diam2. Tu la dulu sekolah ponteng...pasal tu dpt PHD (Pingat Hasad Dengki) Nak share info konon. Takut2 org melayu terkena, pastu nyusahkan org melayu ade la.

Elok2 org nak meniaga, buat cerita bukan2, dah kena freeze ngan BNM.

Aku konpius ngan statement kams, tang mana pulak ASB tu jelaskan kat mana dia labur...mungkin didedahkan 10 je, lagi 100? lagi 1000? mana ada kompeni yg telus 100% bgtahu kat mana dia labur. Ko makan mee goreng kat kedai mamak pun ade ke ko check camana dia buat? Ape dia taruk kat dalam?...ade ko pegi dapur? Sama la dengan bank, ko simpan deposit,ade ko selidik kat mana bank tu labur? Even Bank Islam sendiri tak dedahkan secara detail!

Sebab tu kalo ko takde ilmu pegi tuntut ilmu. Kalo taknak menuntut ilmu, tak payah tanya sampai besar zarah, sbb nanti akan menyusahkan engkau & org2 lain jugak!

Note: Sebilangan org melayu mmg berminat dengan skim2 macam ni. X pyh bagi nasihat. Kalau ade yg tak berminat, duduk diam2 la. tak payah hasad dengki. Buat salah, tak buat ape-ape pun salah. Makan la gaji sampai tuo. pastu makan EPF ke, pencen ke...alahai...

STudeNt CLaNz said...

ko slhkn si blogger ni
mungkin scam la sgt

xcheck btul2 da mungkin scam
da wt org knpius
kang ade yg komen aku die remove ni

lenx ko nk taip tu pastikn ko da fhm knsep die la

ko tu yg ponteng sekolah

kams said...

orang nak melabur kena la tau kat mana pelaburan dan pendapatan tempat yang nak menguruskan dana..ini baru tanya macam mana generate income...nak alih ke cerita lain lak...cuba bagi contoh sikit macam mana etika ni generate income dia...kalau ASB tu memang aku tau ler...dia ada melabur kan syarikat2 besar...kalau saper yang tak tau tu memang jangan jadi melayu ler sebab PNB memang badan yang tolong orang melayu selain MARA..

aku memang suka kalau orang melayu berniaga..aku tak kisah beli mahal sikit kat orang melayu..walaupun bangsa asing jual murah...

yang aku tak suka..orang melayu nak menipu orang melayu...atau orang melayu yang ikut membabi buta jer...asal leh kaya cepat je..ikut..percaya..tak siasat...tapi bila dah kantoi tak leh nak kaya cepat...salah kan orang lain lak...

tepuk dada tanya selera....

STudeNt CLaNz said...

kams ko kontek si rar la
die da explain

tlg wt research sket tuan tanah

nizam said...

Kesian org melayu..kalau bab melabur pastu xyah wat keje,tunggu duit masuk je memang cukup suka.siap wat personal loan lg.tp kalau nak melabur untuk meniaga yang realiti punya,ada company,ada kedai,ada barang,langsung tak berani.sampai bila kita nak g bandar tengok signbod atas kedai nama cina belaka..kalau ada cara camni punye senang nak dapat duit,tak pyh tokey2 besar tu simpan FD.Mana2 skim yang ngarut2 pun memangler dapat duit peringkat awal.kalau takde sape yang pernah dapat duit,takdeler testimoni,takdelah org baru nak masuk.yang dah kena cekup sebelum ni pun bukannya takde peserta yang untung langsung.ramai yang dapat duit tapi yang menangis duit simpanan habis,loan nak kena bayar lagi ramai.

nizam said...

Kesian org melayu..kalau bab melabur pastu xyah wat keje,tunggu duit masuk je memang cukup suka.siap wat personal loan lg.tp kalau nak melabur untuk meniaga yang realiti punya,ada company,ada kedai,ada barang,langsung tak berani.sampai bila kita nak g bandar tengok signbod atas kedai nama cina belaka..kalau ada cara camni punye senang nak dapat duit,tak pyh tokey2 besar tu simpan FD.Mana2 skim yang ngarut2 pun memangler dapat duit peringkat awal.kalau takde sape yang pernah dapat duit,takdeler testimoni,takdelah org baru nak masuk.yang dah kena cekup sebelum ni pun bukannya takde peserta yang untung langsung.ramai yang dapat duit tapi yang menangis duit simpanan habis,loan nak kena bayar lagi ramai.

boss said...

mende lu mat mengarut ja.ni la prang melayu dengki tak habis2.
korang ni cuba support kat org melayu skit.

Korang dengki sgat apsal.
ala pasai etika emas ni bagi aku benda yang betul

boss said...

emas pelaburan nya mengikut harga semasa, so mgkin company ni beli secara pukal dengan harga murah, pastu dia jual kat buyer dgan harga pasaran,aku dah kira klu aku buat bisness ni pun memang boleh hidup pun.segi pengalaman aku tentang emas ni x la banyak, aku dulu pernah keje kat habib jewel, cara modus operandinya sama je klu emas ni, bezanya retail ngan pakai agen je.aku dulu pun dah tanya klu nak jadi agen etika emas ni untung, klu x pecaya contact diorang.
pasai ada member aku manager kat habib jewel pun berenti masuk kat company etika emas.
pastu aku dengar-dengar la emas kat bank negara kita ni dah tak banyak, so bagus gak etika bawak masuk emas kat malaysia, sekurang2nya negara kita stabil.
macam kat china , sapa2 nak bawak keluar emas kat negara dia x dibenarkan, tapi bawak masuk memang dialu-alukan,
kat amerika pun, yang aku dengar diorang cakap emas diorang banyak kat simpanan diorang, tapi sebenarnya emas diorang dah nak habis n klu x pecaya segi matawang la, usd diorang x disandarkan langsung kat emas,pastu negara-negara macam kita ni dok follow usd je, tu yang x stabil tu.
mcm kat uk , diorang pakai pound, sebab diorang ada emas, xyah dok sibuk ngan mata wang orang lain, diorang create sendiri.
klu stakat gambar pun nak di persoalkan korang p sendiri kat opis dia, aku pernah p sana , blh tengaok company dia ni bagus x bagusnya.
pastu skang ni aku dengar diorang siap uruskan lagi segi zakat emasnya skali, klu nak tau lebih lanjut pasai zakat hubungi la sendiri pusat zakat jawi.

-aku bukan nak baking etikaemas, tapi aku suka cara diorang mengaplikasikan emas tu sebagai barangan yang bernilai

LAN said...

satu benda yang aku masih x paham dalam etika emas ni ialah: macamana ar-rahnu blh terima sebagai pajak gadai bila barang yang dipajak tu diorang x pegang? dan etika emas blh lagi bagi diskaun kepada pembeli emas. beli emas pastu gadai, dapat duit lagi tapi emas kita simpan! tak ke pelik namanya tu? cik hilmy tlg jelaskan skit...

Unknown said...

Tuan,

Emas tu tuan tak pegang, semua kena masuk dalam Ar Rahn. Baru la logik. Satu beli, Satu Etika "bagi Pinjam", bila masuk Ar Rahnu, Ar Rahnu terima 2 biji. Ar Rahnu bagi pinjam 50% daripada 2 biji, jadi Tuan dapat duit nilainya 1 biji. Bayar ke Etika duit tu. Satu beli pakai duit sendiri, satu lagi bayar pakai pinjaman Ar Rahnu.

Walaubagaimanapun, nantikan pengumuman seterusnya mengenai Plan Koperasi Etika Emas Malaysia Berhad. Kami sudah terima lesen dari SKM 2 bulan yang lalu, dan dalam proses menyediakan plan pemasaran yang jauh lebih baik dan mudah difahami oleh semua. Etika juga dalam proses untuk berpindah office ke Menara Tabung Haji Jalan Tun Razak, Tkt 14. Proses pengubahsuaian sedang dijalankan. Kalau tidak ada aral, pejabat akan mula beroperasi pada bulan Jun 09.

Nantikan berita gembira dari Etika, dan insyaAllah, sekiranya diizinkan Allah, plan2 yang lain akan turut dpt direalisasikan satu persatu.

Kepada yang menyokong, saya ucapkan terima kasih, dan kepada yang telah memberikan respons dan kritikan, anda juga telah mainkan peranan untuk menjadikan kami lebih matang dalam perniagaan ini.

sekian

boss said...

aku sokong ko hilmi,klu nak jadi agent etika camne ye,pasai aku dah banyak follow pasai etika emas ni

Lusmays said...

Hmmm dengar cerita Etika nak bukak bursa emas sendiri di bangunan tabung haji dalam tahun 2009...

Wan KEcik 3R said...

Salam,

apa dah jadi dengan topik hangat dalam blog ni, senyap je. Penjelasan siapa yg benar? :-)


anyway niat tuan blog nak ambil berat pasal org melayu ni mmg bagus,tp bercakap dengan tidak berilmu, dalam islam nama JAHIL MURAKAP (jahil bersusun susun) tp lagi bagus kalau tuan blog ni buka bisnes sendiri yg boleh menolong org melayu, itu teramatlah dialukan.

kepada Pihak Etika Emas:

kalau boleh, laman web tu dinaik tarafkan kepada real commercial (corporate) web site, which is including the company status, company paid-up capital etc.......(kalau boleh).. mana yg privacy tu tak perlu la demi untuk keselamatan syarikat.

semua ini semata mata untuk tidak menimbulkan fitnah kepada pihak syarikat atau kepada sesiapa pun.

Kepada semua pembaca, Kita ni semua melayu islam, BUKAN MELAYU sahaja.

Bila sebut islam, ALLAH TAALA BUAT AKAL bagi kita, dengan keadilan ALLAH TAALA nk membezakan antara manusia dengan makhluk yg lain ALLAH TAALA bubuh HUKUM AKAL.

HUKUM AKAL ni pulak ada 3 mcm:

1. WAJIB
2. MUSTAHIL
3. HARUS

dengan adanya HUKUM AKAL ni, kita dapat membezakan dan dapat berfikir secara halus-halus. bila dah kenal semua perkara ni, barulah dinamakan AKAL WARAS, AKAL SIHAT dan AKAL SEJAHTERA. kalau tak kenal benda ni namanya akal tak waras la......

Simpulannya....apa sahaja PERKARA dalam hidup kita kena guna akal sendiri untuk membezakan dan menilai.. bukan ikut-ikutan....

DAN....... SETAKAT NI BELUM ADA ADVERTISE KT MANA2 MEDIA YG SYARIKAT ETIKA EMAS NI menjalankan perniagaan yg salah disisi undang-undang dalam negara.

ik said...

Dah jnt dah dapat RM300/100gm, tak de problem, introduce kat member nak beli 1kg, yg tak tahu cita,jgn komen,tanye Tok Guru dlu,En Helmi, he he

Lusmays said...

semalam kat TV1 berita Nasional jam 9.00 - 9.30 malam kuar citer pasal Etika Emas ni & Pelaburan Emas untuk mengatasi Inflasi.

Sapa nak tahu serba sedikit pasal emas boleh rujuk

http://emaspelaburanbijak.blogspot.com

Lusmays said...

hmmm ataupun masuk http://hutangjadiharta.blogspot.com

Unknown said...

Salam....saya cuma nak kongsi apa yg BNM reply pada saya bila saya tanya pasal pelaburan emas dan syarikat2/koperasi2 yg menjalankan pelaburan emas ni. Anyway, part cara pelaburan tu dijalankan tak dijawab dgn clear oleh BNM.

Saya memang minat nak labur emas ni, tapi bila baca jawapan BNM, dah serba-salah pulak...

-----------------------------------

Emel tuan adalah dirujuk.

Untuk makluman tuan, Bank Negara Malaysia (BNM) tidak mempunyai apa-apa halangan dalam urusan jual beli emas dan juga tidak mengeluarkan sebarang lesen bagi perniagaan emas. Sehubungan itu, pihak kami tidak dapat memberikan sebarang ulasan berkenaan operasi jual beli emas tersebut. Namun begitu, tuan dinasihatkan agar tidak terlibat dengan syarikat-syarikat yang menawarkan peluang pelaburan tanpa lesen yang sah dari pihak berwajib sama ada yang melibatkan emas sebagai cagaran ataupun tidak. Berhubung dengan koperasi pula, tuan boleh merujuk kepada Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM). Disertakan alamat SKM untuk tindakan tuan selanjutnya:

Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM)
Tingkat 5-7, Blok J
Pusat Bandar Damansara
50608 Kuala Lumpur
Tel: 03-20812400
Fax: 03-20935026

Sebagai panduan tuan, sekiranya skim pelaburan yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat terbabit tersebut jelas menawarkan peluang pelaburan dengan mengutip wang orang ramai dan kutipan atau pelaburan tersebut diberi pulangan mengikut jangkamasa tertentu yang mana pelaburan asal juga boleh diambil semula, ianya mungkin menyalahi seksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (ABIK) 1989. Aktiviti pelaburan seperti yang disebut di atas adalah menyalahi undang-undang. Sekiranya tuan membuat pelaburan di dalam skim yang ditawarkan oleh syarikat terbabit, maka, sebarang kerugian adalah ditanggung sendiri oleh pihak tuan. Kami mengesyorkan agar tuan hanya membuat pelaburan atau melabur di institusi-institusi kewangan yang berlesen sahaja.

Sila juga ambil maklum bahawa Bank Negara Malaysia tidak pernah memberi sebarang lesen kepada syarikat Etika Emas, VCGold, AFA Gold S/B, UNIPAY2U (Best Genius S/B), EMZAGOLD S/B, VCGold S/B dan beberapa syarikat lain untuk menjalankan perniagaan pengambilan deposit daripada orang ramai. Sehubungan dengan itu, untuk kemudahan tuan mengenal pasti sama ada sesebuah institusi kewangan/syarikat itu berlesen dengan Bank Negara Malaysia (BNM) atau sebaliknya, sila rujuk senarai institusi kewangan/syarikat yang diberi lesen oleh BNM di laman web kami seperti di pautan berikut:

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=17&pg=54&ac=57

Sekiranya tuan mempunyai maklumat-maklumat terperinci beserta dokumen-dokumen sokongan berkenaan pengambilan deposit secara haram atau urusniaga wang asing secara haram atau mangsa kepada aktiviti atau penipuan, tuan boleh mengemukakannya kepada:

Pengarah
Unit Penyiasatan Khas (UPK)
Bank Negara Malaysia
Jalan Dato' Onn
50480 Kuala Lumpur

Fax: 03-26987467
Tel.: 03-2691 5090 / 2698 4163 / 2691 0824 / 2692 6482 / 2694 2143

Sekian, harap maklum.

Norlizah Kamarudin
BNMTELELINK
Bank Negara Malaysia
No Tel : 1-300-88-5465
No Faks : 03-21741515
Email : bnmtelelink@bnm.gov.my

Unknown said...

Sabar jek la skrg ni semua nak menipu orang hu3

boss said...

nak kata etika emas menipu pun x leh, pasai dia tak terima deposit,dia jual emas je,cuma bentuk hibbah yang di bagi 2 x jelas bagi orang x tau dari mana dapatnya.bagi org bisnes emas, hibbah yang di bagi tu sebenarnya hanya 0.5% - 1% dari keuntungan emas tu.tak caya try p kedai emas, berapa harga kos bagi 1gram emas

Unknown said...

yer ker, yg tak jelas tu kang bank negara serbu tu kot

Unknown said...

oh ye saya baru call bank negara tu dia kata kalau saya ada maklumat jika etika emas ada ambil deposit sila repot dan kemukakan bukti, so maknanya sekarang ni etika emas ni tak kantoi lagi la sebab takde orang yang repot dengan kemuka bukti.

boss said...

xpela bank negara kacau bisness orang melayu yang nak kaya cepat je,jual emas ni mana ada modal kecik,amik konsep senang je kat etika emas ni
1)jual
2)beli
3)cagar ( al-rahn )
semua ni ada akad,

aku rasa en. kamal kene p pejabat etika emas la,beli la emas 100gram dulu utk permulaan, pastu tengok la samaada etika tu menipu atau tak, ala stakat 100gram x mahal la,lebih kurang rm12k je.beli yang fizikal je

Unknown said...

he3 da beli pun, nasib la apa jadi kan noradz dulu pun da merasa pastu kantoi, etika emas jek la harapanku

boss said...

ok la dah beli,ala janji dapat fizikal emas tu.aku ada pak aji kat kampung aku,dia cerita sebenarnya emas ni bagus klu kita wat sandaran untuk sesuatu perniagaan.
dia kongsi camni la:
1) cth ada emas 1kg=Rm100k
-cagarkan kat ar-rahnu 65% = Rm65k
-jadikan Rm65k tu modal berniaga( cth niaga pasarmini)
-selang so bila ada kenaikan harga emas tu kita p arrahnu buat perjanjian baru la.(cth 1gram naik RM2. darab je ngan 1kg, kira dah untung kat situ la bila pajak arrahnu.umpama niaga tu dapat suntikan modal la.tu dia ckap kat uk dia buat camtu,mata wang disandarkan pada emas.
so jangan jadi us dolar,x disandarkan apa2 pun,cuma kat kertas je.
tapi apsal aku tgk blog ni cam x active je...mana pegi suma org

Unknown said...

suma org pegi beli emas kot harge dia jatuh merudum,masa ni la nak beli kan

lacasabiru said...

pelaburan emas memerlukan modal yg sgt byk....kalau semua program jujur tak dak masalah tuk melabur...tapi komen di blog ne lum jumpa kata putus sama ada ETIKA EMAS ok ke tak..


pelabur baru yg ign membuat pelaburan

harap oldtimer dapat membantu

http://lyricsmp3video.blogspot.com

boss said...

time harga emas jatuh tu la kita beli.klu time naik tu kenaikan akan datng rendah la.tapi xpe emas susut pun x banyak.

pasai etika emas ni xtau nak kata camne.pasai dia punya operandi marketing tu jual emas je, cuma yang diskaun bulan2 dapat tu atas company tu.nak lagi elok korang p pejabat dIA la,klu nak kepastian.

Aku Benci Org Dengki said...

Simple je kot...

Program 1: X de masalah sbb fizikal pembeli yg pegang.

Program 2:
Beli emas 100g dari EEE dgn harga RM13K (RM130/gram), then bila simpan di Ar-Rahnu, EEE akan tambah lagi 100g (pinjaman bercagar) dgn 65% nilai marhun emas ikut harga Bank Rakyat di bayar semula pada EEE.

So, 100g + 100g = 200g, harga Bank Rakyat lebih kurang (RM117/g)

Jadi 65% x RM11,700 x 2 = RM15,210.

Case study 1: (EEE lingkup/lari)

~~i. Penyimpan mampu tebus. So kena bayar 65% + (0.7% x 6 bulan),

=RM15,210 + 4.2% (upah simpan dari nilai marhun)
=RM 15,210 + RM982.80
=RM 16, 192.80

Jika nilai emas naik 10% dlm 6 bulan, harga baru 200g adalah;

= (RM117*10%)* 200g
= RM 128.7 * 200 = RM 25,740

= Nilai bersih (untung/rugi)
= RM 25,740 - RM16,192.8
= RM 9,548 (beli Harga RM13,000)
= So rugi RM3452 (-26%)

~~~ii. Penyimpan x mampu tebus: So Bank Rakyat akan lelong.

i.e. Harga emas naik 10%, tp sebab lelong, kira harga 20% drop la jadi RM105/g.

= Emas 200g x RM105
= RM21,000

= Nilai bersih (untung/rugi)
= RM 21,000 - RM16,192.8
= RM 4,808 (beli Harga RM13,000)
= So rugi RM8,192 (-63%)

So, kat sini, penyimpan masih tidak rugi 100% macam lain-lain scheme haram / HYIP / dll. Sbb aku rasa adat meniaga / melabur, bila risiko adalah munasabah (calculated risk), so terpulang kepada pembeli @ penyimpan nak amik risiko ke taknak.

Case Study 2: EEE maintain bayar seperti yang dijanjikan.

So, 100g + 100g = 200g, harga Bank Rakyat lebih kurang (RM117/g)

Jadi 65% x RM11,700 x 2 = RM15,210.

Jika nilai emas naik 10% dlm 6 bulan, harga baru 100g adalah;

(beli Harga RM13,000)
=RM13,000 + 10% = RM14,300

(-) Tolak 3% Brokerage

= RM14,300 - RM429
= RM 13,871 (Untung Emas: 7%)

(+) Diskaun Bulanan
=RM 300 x 6 = RM 1800

Jumlah Untung keseluruhan =
= RM 871 + RM 1800
= RM2671 (Untung 21%)

Jadi, dari rambang mata nak duit banyak, sila kaji terlebih dahulu. Kepada 'reporter' pun x pyh la kacau daun, bisnes ni legal, takde org report kat BNM pasal xde kesalahan yg dilakukan. Diskaun tu amik je la, org dah kasi.

Note: Takde benda free dlm dunia ni. Dan takde benda yang tak ada risiko.

Nak info lanjut: hantar email ke goldfishglory@gmail.com

boss said...

betul tu bro, aku suka ko tulis,mana ada benda free.

fauzi said...

sebab apa dalam agreement tak ada tertulis yang Etika akan membayar wang tebusan 65% kepada pelanggan selepas 6 bulan, sekiranya pelanggan hendak menjual emas tersebut

fauzi said...

sekiranya pelanggan ingin menyambung kembali kontrak adakah pelanggan perlu mengadaikan kembali 2 emas tersebut dan meminjamkan wang tersebut kepada etika

Unknown said...

Ada sapa2 tau tak, dlm agreement, ada tak stated yg Etika akan fully cover atau tebus emas 300gm (100gm kita+200gm Etika) dari ar-rahnu, w/pun nama kita diguna under perjanjian gadai tu?

Thanks

Blogger Boys said...

more about EtikaEmas

art said...

Aku dah masuk setahun lebih(200g). First 6xth month everything OK. Second 6xth month pun everything OK, aku dapat Rm600 sebulan, Tapi on the second six month harga emas naik so aku tak sambung , aku terus jual to EEE. Aku untung Almost Rm 7000.00 dlm masa 6 bulan. Sekarang aku beli balik 600g sebab aku nampak ni je yg the best at this moment walaupun ada risau juga aku teruskan juga. Sebab bagi aku , semua pelaburan berisiko. Only that kalu EEE lari ke atau tutup kedai ke, emas tu masih ada dalam simpanan Ar Rahnu bermakna kita tak kena total loss lah

fauzi said...

ada ke lagi 1+2 program bukan ke sekarang 1+1

art said...

SEKARANG Ni memang 1+1, tapi hibah masih 300 sebulan. Maknanya kalau EEE cabut, kita still dapat something back.
Lagi satu, selepas 6 bulan ( tarkh matang), kita boleh jual ikut harga semasa dan EEE akan potong 3% dari harga semasa, dimana semua duit pajak dan upah simpan ditanggung sepenuh nya oleh EEE.
Macam nilah pengalaman aku sendiri.Kalau ada apa2 nak share blh email aku di abdrahmnn@tm.com.my

Unknown said...

izinkan saya memberi pendapat. saya setuju dgn kata2 hujah 'Aku,kumbang&kambing....bkn apa sesiapa pon akan meragui pelaburan macam ni.tak ingat lagi Swiss cash tu?? EEE ni pon kononnya ada cawangan di Swiss!!!haha macam kembar kan!!! pulak tu apabila dibuat company search, 2 daripada pengarah2 EEE ni masih muda!!ada pengalaman ke dalam bab2 komoditi (emas) ni?? Seperkara lagi, saya musykil kenapa saudara Hilmy begitu beria2 mempertahankan EEE? adakah anda salah seorang kakitangan EEE? Pada saya macam ni la, dlm Islam pon ada mengatakan kalau ragu2 baik lupakan saja, pada yg lain tu, usah & hentikanlah memperdayakan sesama bangsa (melayu) & seagama. cukup2 lah bangsa kita ni diperalatkan & dipermainkan. Betul juga kalau hendak sgt melabur dalam emas etc, Public bank pon ada pelaburan yg agak similar tapi pada saya lebih terjamin kerana mmg bank sendiri yg membuka pelaburan. Fikirlah wahai saudara seagamaku

boss said...

public bank gold investment tu bukan islamic invesment la,klu ko masuk tu dah kira riba'/haram. ko snaggup ke caramba bagi anak bini ko benda yang haram. astagfirullahalazim....bawak2 bertobat.
EEE buat benda yang betul.memang dia buat cara islam. ada jual beli,pajak(ar-rahnu), diskaun,hibbah n macam2 lagi. tapi klu ko nak invest kat public bank tu puun blh gak, aku pun agen public mutual.hee.hee...

Unknown said...

lor lawak le sedara boss ni, hehehhe keje public bank pehtu kata macam tu wakakkakaa...tapikan boss hati saya berat mengatakan EEE not so sincere as you, saudara Hilmy claim to be. Again, i doubt it atas alasan tersendiri. nnt ler klu di izinkan, saya akan story in detail. tapi kalau sedara2 sekalian percaya 200% pada EEE ni, tepuk dada tanya selera.

Unknown said...

SEKARANG Ni memang 1+1, tapi hibah masih 300 sebulan. Maknanya kalau EEE cabut, kita still dapat something back.
Lagi satu, selepas 6 bulan ( tarkh matang), kita boleh jual ikut harga semasa dan EEE akan potong 3% dari harga semasa, dimana semua duit pajak dan upah simpan ditanggung sepenuh nya oleh EEE. )petikan art)....

Art kata kalau EEE cabut kita still dapat 'something' back??? wot do u mean, bro??? klu nak tahu, someone claims a commodities traders approach my frenz, konon berteraskan Ar Rahnu (aku percaya ada kaitan dgn EEE). Tapi cara dia approach ada keraguan krn 1st dia tanya ada tak RM13K in hand!!!bayangkan beli emas atas tiket pelaburan RM13,000 tunai!!! kemudian janjikan duit bulanan RM300 selama 6 bulan. cuba kira 300x6=RM18,000 (KITA BAYAR RM13,000 DAPAT RM18,000 for nothing). even ASB sendiri pon tak begitu pemurah nak bagi para penabung dividen setinggi itu.Terus terang ada lagikah umat manusia dalam dunia ni yang begitu mulia nak bagi kita duit macam tu aje??1 yg sampai sekarang saya kurang mengerti kenapa hanya bangsaku melayu yg mudah sangat terjerumus dalam kancah2 penipuan/scam seperti ini?? TAk insaf2 lagi kah dgn kes2 SWISS CASH, labu peram, byk lagi saya tak ingat namanya.Again, masing2 bukan budak2 lagi ye tak, tepuk dada tanya selera. Bkn apa saya hanya beri pandangan aje, karang tak pasal2 gaduh lagi, kan Kumbang & Kambing... Kita ni hanya kasihkan bangsa kita melayu yg mana begitu mudah diperkotak-katikkan. Saya akui saya ni agak patriotik when comes to my race coz I love my bangsa & agama Islam..

Zack kapchai said...

salam

saya bukan nak defend etika emas...

300 x 6 = 1,800..bukan 18000...

kesian ....

Unknown said...

thx bro BAkhtiar.........yo lah salah taip terlebih satu kosong but again terpulang la...kalau nak percaya & teruskan la niat kalian. i'm just giving opinion

Unknown said...

so ok la ye, invest 13K but pulangan oni 1.8K?? berbaloi??? good & keep it up

Unknown said...

ala bro relax la, kita ni manusia je, buat silap kannn......la dah buat 2 keje lam 1 masa so typo error laaaaaaaa hahahhaha, ampun...hah tahu pandai pon saudara Faizal...so macam komentar saya mula2 tu, tepuk dada tanya selera. saya tak kisah la nak melabur ke apa, terus terang sapa tak bangga & tumpang gembira jika saudara sesama agama ni kaya?tapi biarlah cara yg betul, melalui pelaburan yg benar2 sahih. ni tak ada ke pergi tanya orang ada saving ke tak? dah tu ada tak in hand 13K? apa punya insan tu kan?sedangkan kita nak tanya rakan baik etc ttg gaji pon dah kira sensitif ni pula org luar/asing/kawan lama. tetiba jumpa tanya macam tu, tak cuak ke? masa tu terfikir, kalau seorang kawan lama tak tahu hormati privacy kita to that extend, pehtu persuade kita to invest in commodities(gold)!paling lawak beli/bayar 13K, pehtu selama 6 bulan derang bayo RM300!!bayangkan laaaaaa..........klu idup kat KL ni RM300 tu cukup untuk bayor duit petrol keta je!!duit sewa umah pon jauh panggang!!!hahahhaha oppsss maaf terlebeh lagi, maaf sedara Hilmi & Boss yg pro EEE. tapi again niat saya hanya 1 je, tak nak tgk bangsaku jauh terjerumus. kan byk lagi pelaburan or cara lain nak kaya, dah banyak pon kuar lam TV etc kannnn.........so once again saudara sebangsa ku, TEPUK DADA TANYALAH HATI berpaksikan Minda yg logik. jgn tunduk pada nafsu yg selalunya berpaksikan pada Syaitan....chiowwww

Unknown said...

Assalam
Cuma ingin berkonsi pendapat. EEE membuat untung dgn menggunakan emas yang dibeli oleh pelabur. 100gm tambahan yang dihibahkan oleh EEE kepada pelabur mungkin akan ditanggung sendiri oleh pelabur sekiranya harge emas jatuh EEE tidak lagi beroperasi kerana gadaian tersebut adalah ditas nama pelabur. Contoh:

Emas pelabur + emas hibah EEE berjumlah 200gm. Dicagarkan ke ArRanh @ 65% harga pasaran (katakanlah harga emas RM13k utk 100gm, jadi jumlahnya RM26,000). 65% tu berjumlah RM16,900. Duit ini semuanya diambil oleh EEE. Secara kasarnya EEE membuat untung 30% (.ie. RM16,900 - RM13,000 = RM3,900.) Selepas ditolak diskaun yang diberi kepada pelabur, (RM1,800) untung EEE ialah 16% (RM3,900-RM1,800). masih ada baki RM2,100. EEE masih tetap untung. Untung kasar pelabur ialah 13% ( RM1,800/RM13,000.)Pelabur akan hanya merasa keuntungan yang lebih sekiranya harga emas naik. (Biasanya bila ekonomi macam skrg ni, emas mahal dan semakin ramai orang panik semakin naiklah harganya). Pulangan 13% ini lebih baik dari apa yang diberikan oleh pelaburan lain spt ASB/ASW/Tabung Haji. Risiko yang dihadapi oleh pelabur ialah sekiranya harga emas jatuh. Jika harga emas naik tinggi, pelabur boleh menjual emas yang dicagarkan ini dan membuat keuntungan spt saudara ARt. Jika harganya turun dan kita andaikan EEE sudah tidak beroperasi, maka risiko rugi ditanggung sepenuhnya oleh pelabur. Jika tidak silap says, sekiranya harga emas lebih rendah dibandingkan ketika pembelian dibuat, EEE memberi jaminan akan membayar pelabur pada harga asal pembelian i.e. harga yang mana lebih tinggi. Sekiranya jaminan ini dilaksankan oleh EEE, maka pelabur tidak akan rugi. Andainya, EEE tidak memnuhi jaminan ini, 100% risiko rugi (jika harga emas jatuh) akan ditanggung oleh pelabur. Kaikatnya ialah terpulang kepda pembaca sendiri. Jika ada duit lebih dan merasakan pulangan yang diberikan Ok dan mempunyai daya tahan risiko yang tinggi, buatlah pelaburan setakat yang mampu/sanggup. Jika tak punyai daya tahan risiko yang tinggi, jgn melabur kerana kalau melabur juga anda tak boleh tidur malam dan siang kerana asyik terfikirkan samada syarikat yang anda melabur itu punya jangka hayat yang panjang atau pendek. Bagi saya, pulangannya lebih baik dari ASB. etc. Risikonya juga lebih tinggi. Cuma jika terjadi apa2 kepada EEE, emas itu masih boleh dijual. Kalau harga emas naik tinggi, isu samada EEE masih beroperasi ataupun diblacklisted/diserbu BNM, dah tak jadi isu lagi. kalau jatuhpun, BNM tidak boleh buat ape2 kerana emas yang dicagarkan itu bukan EEE punya, Emas itu pelabur yang punya dan dicagarkan kepada sykt yang diberi lesen oleh BNM sendiri. jadi kalau emas jatuh, samada tebus dan simpan sampai emas naik semula atau biarkan ianya dilelong dan harap2 rugi tak banyak. Apapun, melabur dalam emas ni dalam jangka panjang menguntungkan. Jadi sebelum mlepaskan RM13k/100gm tu pikir dulu, buat analisa dulu, sembayang Istikharah dulu lepas tu buatlah keputusan.

samsed said...

he.he.lama x tgk blog ni.
aku suka la cara ko caramba. bagus-bagus. teruskanla
lagi satu aku nak kongsi la. buat la pelaburan loan asb tu pun bagus gak.untung berlipat2 kali ganda tu. tapi syaratnya lebih RM50k baru untung banyak

boss said...

betul gak samsed, aku wat loan utk asb pun berbaloi gak. tapi emas ni aku lagi suka.aku cadang nak buat bisness gak la tapi bersandarkan emas, untung skit

Unknown said...

Dear fellow Malaysians,

I was doing a research on this gold scheme as I was approached by my colleague who have just found "gold". Another company operating in the same modus operandi has the same structure except for the Al Rahnu, cagaran part.

I have been researching this for a few days and asked around. I asked my uncle back in my hometown and he related to me, many of the people in my home town already "kena" this type of scam.

While the giving of the discount is what entice the people to invest, once the company stop giving you the "discount" , you will think "at least I still got the gold, I could sell it at market price or so when it gets higher". Unfortunately the gold smith from my hometown , none of them were willing to take the gold at market price. They were only willing to pay 40% of the market price.

Now, what I can see here is a pattern. I dont know about you, but the people back in my hometown are seriously burn when the company "flee" after giving the folks the gold,which they are not able to liquidate to market value. A few companies is operating in this mode, like it or not, I feel it's a big scam waiting to get the bank account fully topped up before going to another place to scam more people.

no offence to those who are happy with this scheme and is getting good returns :)

Unknown said...

Salam all...

seronok sekali saya membaca perdebatan yg ada dalam blog nih, disamping itu dapat juga ilmu ttg emas nih.

mungkin kita semua dah aware ttg apa yg baik & whats not.

by the way, kalau boleh nk mintak you all tolong analisa & bahas ttg satu program emas yg baru saya jumpa di internet.
P/S: saya tidak ada kena mengena tentang website dibawah, cuma inginkan kepastian.

www.tuahgold.weebly.com

Unknown said...

Yes man, U R absolutely rite, Joshua. I do agree 201% with your opinion. like i said no one in this world would be damn generous especially when come to money. But i can see some who are really keen & totally trust this type of investment ( i can say scam) but again no offence everyone, ask your heart, do it right. remember guys 13K is hell lot of money unless u r damn rich perhaps you dont mind parted with that amount with right now kinda economy downturn!!!

Unknown said...

1 more thing, I've been facing the same tactic as Joshua, approach by an long lost friend. Claim working in a commodity company based in US. out of sudden, asked me about what type of saving do i have, how many banks bla...bla..bla..In my heart this is totally weird. Moreover, this fella keep on investigating what do i do with all my salary, goes to what type of saving!!! could you just imagine that!!!After that i realize that is totally crap!!Thats y, guyz i totally disagree with this type of investment doesnt matter what info you had to protect this EEE!!! as for me its damn fishy & funnily this friend of mine emphasized that many old folks in kampung2 had been into this Gold investment!! See what i mean, poor those old folks who falls into this scam!!

art said...

Sekarang aku dah tambah lagi 4 ketul. Campur yang lama 2 = 6 ketul. Sebulan aku dapat RM1800.00. Korang ingat aku tak takut ke duit aku lesap, takut juga tapi take the risk lah. Apa yang caramba cakap tu betul, niat dia baik , nak selamatkan orang . Saja nak tanya caramba, sebelum ni engkau pernah terkena ke? Sharelah dengan kami.
Lagi pun aku tak sanggup nak labur dlm ASN/ASB sebab memang terlibat dengan riba (haram).Cuba buka laman web ust zaharudin.

art said...

KUALA TERENGGANU 3 Feb Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam hari ini memutuskan bahawa hukum melabur dalam Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) adalah harus.
hujjah utama Majlis Fatwa adalah "MASLAHAT". Ini beerti majlis fatwa bukannya mengesahkan sistem dan cara pelaburan ASB dan ASN yang sedia ada tetapi ia diluluskan atas dasar 'Maslahat' atau kepentingan ramai (mungkin kerana terlalu ramai orang Islam yang telah terlibat dan fatwa mengharamkan akan mengakibatkan kekalutan yang tidak tergambar), hasilnya ia difatwakan harus. Apa lagi ingin dikatakan jika itu hujjahnya.
Cuba lah korang fikir, kalu satu masa nanti bila ramai orang islam suka makan babi, agak agak boleh ke Majlis fatwa kata harus makan babi sebab maslaht umum?
Kalau nak tahu lebih lanjut tentang fatwa mengarut majlis fatwa sila rujuk link dibawah ni.

http://www.zaharuddin.net/content/view/663/100/

LifE iS a maZe & lOvE iS a RiddLe.... said...

saya dah join EEE ni dalam 10 bulan dah...beli 3 ketul emas time tu 109...nekad je buat loan dgn bank rakyat dalam RM39K...beli 3 ketul emas dlm RM32++K...baki duit loan,bayar hutang yg kecik2...so,tiap2 bulan EEE bayar RM900 kpd saya...separuh bayar loan,separuh buat simpan...kesimpulannya,satu sen pun tak keluar...cuma guna nama buat loan...dalam 10 bulan ni dah 2 kali buat 'sportgold'...dapat le bonus skit...alhamdulillah...utk yg ragu2 nak join EEE,tak yah masuk kalau was2...

art said...

Betul tu, kalau ragu ragu jangan masuk. Matlamat Hidup ni nak cari bahagia, kalau masuk buat hati risau tidor tak lena lebih baik jangan.Dapat duit pun tapi hati tak senang pun nak buat apa.Tapi bagi yang dah dapat untung rasa happy macam aku, teruskan lah.

Unknown said...

art.....

nak kata terkena tu kata org sebelum terkena beringat, hehhehe...Bkn apa sebab keraguan bersarang di minda ni kerana cara sahabat lama tu approach. Klu betul kerja dgn sykt komoditi based mana skalipun tapi cara pendekatan tu kata org biarlah bersopan...ni tak, dah la lama tak jumpa, alih2 tanya gaji brapa, ada brapa saving account & semua soalan bersifat amat peribadi...
Lagi 1 aku dah buat company search, terus terang ada keraguan tapi pada sesiapa yg mmg terbukti mendapat pulangan berbaloi, teruskan ler, aku hanya tak nak bangsa seagama aku ni terjerumus. cukuplah apa yg telah terjadi sebelum ni. tapi klu dapat benefit, teruskan. aku sekadar memberi peringatan sebab paham sangat melayu ni bab2 duit mudah ni cepat beno percaya, pehtu terpedaya. Terus terang aku dah tak nak baca lam paper isu2 kena tipu ni & balik2 yg terkena kalau tak org2 tua kat kampung, bangsa melayu la...korang ada tak baca bangsa2 lain terjerumus??? tak kannn....maaf la ye wahai bloggers sekalian kalau korang rasa aku ni terlalu pesimis. bkn apa aku teramat sayangkan bangsaku, agamaku... cukup2 la apa yg dah berlaku ye takkkkkkk........

Unknown said...

sorry bloggers, no offence kay...bak kata art tu betol, sapa yg rasa yakin, duit pon banyak, silakan.......duit kepunyaan masing2 so tiada paksaan........sebagai umat prihatin, saja bagi reminder...Ala art, mana2 pelaburan pon sama je, susah nak kata mana yg halal & mana yg haram........so pada aku hanya Allah SWT yg maha mengetahui.......pada aku senang, klu rezeki flowing maknanya pelaburan or apa saja kita buat tu direstui melainkan la kalau terang2an melabur lam sport toto heheheheh gurau je....jgn mare haaa

Unknown said...

En. caramba tak payah la nak risau pasal nasib bangsa melayu nih sebab tuhan dh cakap dlm al-Quran "AKU TIDAK DAPAT MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM SELAGI MEREKA SENDIRI TIDAK MENGUBAHNYA"...Jagalah diri masing2. anyway sampai ari ni apa citer EEE? en Hilmy mana aaa???

Unknown said...

salam,

Saya masih mengikuti perkembangan blog ni walaupun tak sempat nak buat komentar tambahan. Apa yang patut dikongsi, saya dah kongsi. Giliran rakan2 lain untuk bagi testimonial... utk pengetahuan semua, seperti yang dijanjikan, Koperasi Etika Emas akan launch program simpanan emas versi baru dalam masa terdekat ni. Saya akan kongsikan bersama selepas pengumuman rasmi dibuat oleh pihak Koperasi sendiri.

Sekian

art said...

Ini macam punya forumlah baru sihat. Tak perlu belasah-belasah sesiapa, hormat menghormati satu sama lain. Sayang semua.
Saya tunggu info Helmy. Coment Helmy yang buat aku lebih confident. Sebenarnya sebelum baca comment Helmy aku banyak ragu juga.

hlekir said...

bobkhairul,

aku tak mau ulas pasal emas. Aku nak bagitau hang, ayat quran tu bukan begitu. Yg sebetulnya mengikut nahu arab ialah `Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu selagi mereka tidak mengubah apa yg ada dalam diri mereka (makna dalam diri mereka ialah hati!! Membuang sifat mazmumah kepada sifat mahmudah (baik)'. TQ

Unknown said...

Idup Art, thanks a lot hlekir......

sebenonya aku nak balas komen dari saudara bobkhairul tapi tahankan aje kerana tak nak jadi medan pertempuran pula padahal niat asal baik tapi dah kena tegur cenggitu, jawapan saya, SUKAHATI korang laaaaaaaa..........

tapi skali lagi syukran, terima kasih pada Art & hlekir yg memahami niat murni teman ni tapi sesetengah yg taksub tu tak buleh tima pula padahal niat saya baik...

so, lastly saya tanak campur dah..buat yg percaya bebeno tu teruskan la yeop, teman tak koser dah la, lantok ler nak jadi apa pon...maleh dah teman nak campor

Unknown said...

lagi 1 bobkhairul, mmg btol kata kau aku tak payah nak risau sebab ada termaktub dlm kitab suci ALQuran tapi kalau kau benar2 fasih bab2 sunnah ni, kau patut tahu bahawasanya ingat mengingat ni tak salah, kita pon negara demokrasi so aku sekadar membuat amal jariah aje, kalau kau tak suka or tak buleh terima, jangan baca,k...aku sebagai warga malaysia, umat Islam, bangsa melayu sekadar ingat mengingat sesama bangsa yg aku kira tak salah, nama pon amal jariah...lagi 1 kalau kau baca ulasan aku dari mula, berkali2 aku nyatakan aku pohon maaf kiranya aku ni terlalu optimis when it comes to bangsa aku, MELAYU!! kalau kau paham la or baca la abes2 ye, Bob...wasalam

Unknown said...

lagi 1 bob kalau kau benar2 arif bab agama ni, mana patut kau tulis Allah (tuhan)cakap??? bukan ke sepatutnya Allah berfirman....lagi 1 bukan kah Allah tu tiada apa yg layak dijadikan perbandingan??kalau kau guna ayat 'tuhan dah cakap' bukan ke kau dah samakan tuhan yakni Allah SWT tu sebagai sesuatu = perbandingan dgn sesuatu??

Sang Kelembai said...

cadangan aku pada semua…tak payahlaa masuk skim nii pasal risiko dia kat pelabur yang teruk kalau jadik apa2 hal. aku dah check bank negara yang company nii tak ada lesen untuk ambik deposit dari orang ramai…just imagine kalau BNM ambik keputusan untuk siasat company nii..dah tentu suma aktiviti diorng akan dibekukan.

skim ini sangat berisiko tinggi kepada pelabur2 dan meragukan dari segi syarak.

1. Etika ambil duit gadaian bersama dan membayar RM300.00 setiap bulan. apa hukumnya???

2. Jika etika di siasat oleh BNM (kerana tiada lesen collect duit)…siapa yang akan menebus balik emas2 tersebut.pelabur bukan…mari kita buat matematik…

- Harga emas semasa beli = RM 13000
- Etika bagi lagi satu emas = RM 13000

Jumlah nilai emas = RM 26000

- Pergi bank rakyat gadaikan emas (65% dari value) = dapat 16900.00

- Bagi duit tu kat etika (takde lesen nii)

- tiba2 ada orang report kat BNM yang etika ambil emas..so account diorang sudah kena freeze.

- sekarang ada 2 option, pertama kita tebus balik dan kedua bank lelong.

- kalau tebus balik kita kena bayar RM 16,900 + (kos simpan yang diterankan di bawah) utk mendapatkan emas yang mungkin pada masa itu (selepas 6 bulan) berharga RM 29,120.00 (berdasarkan harga emas sebelum yang meningkat sebanyak 12% enam bulan).

- untuk menebus balik kita juga perlu membayar kos simpan iaitu sebanyak RM0.75 setiap RM100.00
nilai emas yang disimpan.Jumlah nilai simpan = RM26000/100 * 0.75 menjadikan RM195 sebulan.Jika 6 bulan bersamaan dengan RM1170.00

- Mari kita lihat amaun yang dibelanjakan utk memperolehi emas bernilai RM29,120.

- kita membeli emas pertama denga harga RM13,000 ditambah dengan nilai tebus balik bernilai RM16,900.00 + kos simpan iaitu RM1170.00. Jumlah keseluruhan adalah RM 31070.00

- Disini kita terang terang rugi sebanyak RM 31070.00 - RM29,120 iaitu RM 1950.00

Option ke 2..suruh bank lelong.. saya bertanya kepada kawan saya yang pernah membuat gadaian di al rahnu dan kemudian tidak mampu menebus balik barang itu …menurutnya bank akan lelong dengan harga 50% dari nilai semasa.Mari kita ambil nilai semasa emas adalah RM29,120.00. Hasil lelongan yang didapati dari bank adalah RM29,120 / 2 = RM14,560.00

- Di sini kita kerugian besar kerana kita terpaksa membayar semula bank baki yang dipinjamkan kepada kita iaitu sebanyak RM 14,560 - RM16,900 (nilai gadaian). Di sini kita terpaksa membayar bank sebanyak
RM2340.00 dan kita tidak mendapat apa2 dari hasil tadi..senang cerita kita kerugian RM13,000 ditambah RM2340.00.

Nasihat saya…jauhilah dari sistem ini…sangat berisiko..sekarang ini mungkin tiada masalah pembayaran..tapi siapa boleh jamin ?? adakah bank negara??.. adakah kertas perjanjian etika ??

dan yang paling anehnye..tak ada di nyatakan pun dalam surat perjanjian tu yang pelabur kena bagi duit gadaian tu ke etika.. maksudnya tak payah bagi duit tu pun pelabur dah boleh dapat komitmen 300 sebulan.

pikir- pikirkan laa risk dia nii

Unknown said...

thanks bro, Joe......pendapat saudara mmg betul, tu la yg sy nak terankan di dalam blog ni tapi ada pulak la seorang 2 umat yg so call taksub ler. tu pasal la kalau percaya sangat duit pon dah banyak (nak lagi dalam keadaan ekonomi yg macam ni) nasihat saya teruskan. tapi macam joe ulaskan dalam blog ni, saya sokong 301% kerana melalui pengalaman sy sendiri yg mana di approach rakan lama yg kononnya bekerja dalam industri komoditi ni teramat meragukan & ada byk faktor kenapa saya meragui sahabat saya itu....

Jadi kesimpulannya, tepuk dada tanya la selera....ingat jangan terlalu taksub o mengikut perasaan, kaji, selidik betul2 sehingga sahih.

seperti joe katakan tadi, dia dah check dgn BNM, saya pula dah buat company search about EEE which totally answered all my doubtness with that company + the way my long lost friend approach = totally doubtful, guyz...

conclusion; to whom who trust this gold investment o whatever it called, go ahead,k...tapi yg lawak tu, kita melayu ni dapat RM1800 out of RM13k yg kita labur tu pon dah cukup berpuas hati, tu pasal saya tak nak bangsa saya yakni melayu terjerumus lebih dalam lagi..mudah ditipu hai bangsaku sedarlah...

Sang Kelembai said...

nak tambah lagi ...

- skim nii boleh jadik selamat di kalangan pelabur jika duit gadaian itu di bahagi kepada 2, iaitu EEE ambil nilai gadaian dia dan kita ambil nilai gadaian kita.macam ni barulah secure walaupun tak dapat kelulusan dari BNM.Saya pasti join program ini lah kalau syarat dia macam tu.

- Ada yang kate, tiada pelaburan tiada risiko..sy 300% bersetuju dengan pendapat ini.. tetapi dalam kes yang ini risiko kita terlalu besar, hanya perlukan satu orang sahaja melaporkan ke BNM dengan membawa bukti EEE mengambil deposit. Pada waktu sekarang ini EEE tiada bukti mengambil deposit kerana tidak tertulis di mana2 bahagian didalam kontrak tersebut...

- Dalam kontrak tersebut juga ada menyatakan EEE akan bayar upah simpan tetapi tidak menyatakn utk menebus semula emas itu.

- Dalam surat perjanjian tersebut juga tiada sebarang bukti yang EEE mengambil duit dari orang awam dan ini meletakkan EEE di tempat yang selamat.

- Sy telah fikirkan bagaimana jika saya adalah boss skim ini. modus operandi seperti dibawah.
1. buat advertisement besar2an
2. bayar duit pelabur mengikut perjanjian.
3. Duit tidak menjadi masalah di sini kerana duit sentiasa masuk,(produk ini terlampau mudah utk dijual).
4. Biarkan sahaja bisnes berjalan sehinggalah BNM menjalankan siasatan(scenario ini pasti akan berlaku).
5. Apabila BNM menjalankan siasatan,aset akan di bekukan (duit yang sebenarnya tidak di letakkan di akaun company..he hee)
6. Sudah tentu apabila ini berlaku, company tiada duit utk bayar duit pelabur mengikut jadual.
7. Pada masa ini, sy salahkan BNM yang freeze suma duit menyebabkan sy tak dapat nak bayar pelabur.
8. Dengan begini, orang melihat saya sebagai orang baik dan BNM sebagai orang jahat.
9. Sy tetap memulakan kehidupan sy seperti biasa kerana mengikut agreemant...sy hanya menjual emas dan tolong bayarkan upah simpan di bank sahaja(mana ada peniaga nak buat begini dengan membayarkan upah simpan pelanggan sy di bank - mulianya tindakan saya yang bertindak sebagai penjual niiii).

Unknown said...

bijak joe mmg bijakkkkk.....kalau tak silap tu juga ler modus operandi sahabat lama saya tu. terus terang banyak keraguan dari segi kehidupan dia sendiri secara peribadi, fakta2 yg diutarakan & byk lagi ler, sya rasa tak payah ler nak huraikan cuma bile saya beri peringatan tu ambil2 la perhatian ye.....ntah Joe, kita ni lebey suka duit mudah pastu bile tertipu mula la..........hahahaha sian korang

Sang Kelembai said...

- thank caramba for your support..

- semenjak tahun kebelakangan ni kita tahu yang growth rate emas lebih kurang 2% sebulan, jika 6 bulan maka sudah 12%.

- kalau hari nii beli emas dengan harga RM13,000. maka selepas 6 bulan harga emas mungkin sudah jadik RM 14560.00.

- berape harga kedai ambil emas pada masa tu...tak explore lagi.. assume susut nilai ialah 3% (value nii aku tak pasti..kena tanya expert emas) maka harga jualan akan menjadi RM 14,123.2

- Bahagi dengan 6 bulan dapat laa sebanyak RM 187.20. Tak boleh nak lawan EEE lah iaitu sebanyak RM 300.00 sebulan.

- Mari kita buat analisis sikit.

1. Skim EEE - RM 300.00
2. Buat sendiri - RM 187.20

-Risiko EEE (berdasarkan prev post)
1. Maximum kerugian - RM14,560 (ini takde duit nak tebus balik laa nii)
2. Minimum kerugian (tebus balik) - RM 1950.00

- Kalau EEE sempat bayar 6 bulan diskaun
- Maximum rugi RM 12,760.00
- Minimum rugi - RM 150.00

2. Risiko buat sendiri
- Kadar kenaikan emas berubah2 dan kita tak pasti berapa keuntungan boleh dapat.Kalau harga emas merudum maka kena simpan stok aje laa jawabnye. tapi jgn risau pasal rugi tak jadik beribu punya.

- emas boleh kena curik oleh penjahat, di bandingkan dengan sistem EEE yang simpan di bank.

--Cadangan penyelesaian masalah--

1. Utk sistem EEE, tak perlu bagi duit gadaian pada EEE kerana EEE tiada lesen deposit. tak ada dalam agreement pun, yang korang pandai2 bagi duit gadaian tuu buat ape.

2. Untuk skim sendiri ni, study laa market gold trend untuk meminumumkan risiko dan memaksimumkan untung. Juga ambil la safe deposit bank, tak mahal pun charge dia, RM100.00 aje setahun.. daripada kena rompak.

-------------------------------
Ada keraguan sedikit tentang diskaun EEE nii, adakah EEE akan bagi duit bulanan RM 300.00 kalau kita tak bagi duit gadaian?? kalau ini adalah syarat dalam skim ini, skim ini automatik dah jadik tak betul dalam syara'...tapi kalau takde, ini memang diskaun.

sekian

Unknown said...

sama2 joe, bro bukan sedikit keraguan EEE ni tapi mmg keraguan tahap 1. tapi buat yg percaya 1001% tu silakan, betul tak Joe??? maleh dah kang ada jer yg kata kita ni dengki la!!cuba u all pk ek nak dengki pada u all yg dapat untung tu apa kami dapat??? takde dapat apa pon, cuma niat saya tu ikhlas nak beri reminder, apa salah nya kerana tak nak tgk bangsaku terjerumus lebih dalam dalam skim a.k.a scam ni....

art said...

Salam Semua,

Ngeri juga aku baca article Joe. Aku harap tak berlaku lah perkara perkara yg tak baik. Bab hukum syarak ni aku tak boleh komen sebab kurang ilmu.

boss said...

joe ko dah masuk ke skim dia.bagus gak ko terangkan suma ni.tapi yang bagusnya klu kita buat sendiri,untung pun sendiri dapat,risiko pun kurang.klu wat sendiri pun aku syorkan klu nak buat sandarkan perniagaan sendiri.al rahnu pun untung.kita pun untung

Sang Kelembai said...

boss,

1. sy pun sebenarnya hampir masuk skim nii..tapi tak berapa suka dengan cara deposit duit gadaian tu pasal nampak macam riba (mintak tolong expert clarify bab ni).

2. Setuju dengan cara boss iaitu buat sendiri. jadik saya cadangkan cara untuk maksimumkan untung dan kurangkan risiko ialah dengan
i. beli emas di tempat selain EEE pasal harga dia nii agak mahal jika compare ngan tempat lain
ii. ambik safe deposit bank utk keselamatan, kos dalam RM100.00 setahun.
iii. jgn guna al-rahnu pasal kos upah simpan yang melampau mahalnya.. ialah RM1000.00 utk 6 bulan, walaupun duit gadaian tadi nak beli emas yang lain...still rugi jugak compare dengan beli emas guna loan bank.

itu ajelah pandanagan saya setakat niii..yang lain tuu masih study lagi ..kalau ok dah boleh start dah investment nii

Unknown said...

Joe,

tak payah ragu kerana memang meragukan.terus terang saya juga sangat tak bersetuju bila diminta melabur dalam 13K untuk tujuan pembelian emas & dijanjikan RM300 selama 6 bulan konon dgn menggunakan istilah Ar -rahnu!!!Looks easy + convincing & yet meragukan!!Tapi buat sesiapa yg percaya + yakin, teruskan la. Buat saudara Joe & lain2 yg belum masuk tu minta berhati2 & sekiranya jika hati sudah mula ragu2 elok jgn terlibat. Tak sayang kah anda pada duit anda sebanyak 13K tu??? senang2 bagi orang tak dikenali entah halal atau tidak perniagaan ni, dah tu takde pula lesen dari bank negara utk ambil deposit dari orang ramai etc which is terang2 meragukan dari segi agama mahupun secara amnya.

fikir2 kan la wahai insan yg belum terkena....wasalam

Sang Kelembai said...

buat yang lain2 yang belum masuk tapi berminat dengan pelaburan ini, saya syorkan simpan sendiri sajelah.. kalau pandai carik gold murah dan tempat jual mahal rasenya boleh dapat lebih dari ape yang EEE tuu bagi plus very2 low risk.

boss said...

klu nak buat sendiri salah satu cara dia.pasai aku ada org tua kat perak tu bagi tau aku.dia berniaga bersandarkan emas.
contoh la:

niaga nasi ayam bermodalkan RM7K

wak ni ada duit modal dalam 10k ,pastu dia beli emas lingkungan 100gramn dalam harga RM10k
pastu dia p arrahnu dapat la RM6500, duit tu yang dia wat modal nasi ayam tadi.

bila ada kenaikan harga emas dia akan tebus balik n cagar balik. sebabnya dengan cara camni dia dapat suntikan modal.walaupun x banyak.

contoh klu naik RM3 segram = RM103 segram.pastu upah simpan klu baru 3 bln simpan lebih kurang dalam RM200 (klu charge dia RM0.65) so untung lebih kurang dalam RM100.

tapi terpulangla setiap orang.aku tgk EEE ni pun ok. tapi langkah berjaga2 la.

Sang Kelembai said...

"- Si Joe pulak di dalam so-called risk analysis nya claim kononnya kawannya yg bekerja di ar-rahnu mengatakan bahawa emas akan dilelong di-arahnu bermula pada 50% dari harga emas semasa. Komen : Bro, pi semak fakta anda dahulu. Aku ni bukan tak biasa dengan urusan auction emas di Bank Rakyat ni... aku faham sangat dengan harga yang Bank Rakyat akan offer dan berapa reservce price yang dia akan letakkan... Kalau Bank Rakyat auction at 50% dari market price, maka amat bodohlah RISK DEPARTMENT Bank Rakyat kerana dia org bagi financing up to 65%.... logiknya, mcm mana nak cover balik financing depa? Itu aku belum cerita pasal upah simpan lagi..."

1. terima kasih faizal atas penerangan tu cuma ada pembetulan sikit,bukan kawan saya yang bekerja di situ, tetapi kawan sy yang pernah membuat gadaian di alrahnu 4 tahun lepas.Dia menggadaikan barang kemasnya pasal takde duit dan lepas tu tak mampu nak menebusnya.harap sila verifykan fakta ini (dan jika betul maka sy kena ubah balik analisa itu kepada yang lebih tepat)mungkin pengguna tak rugi sebanyak 15k tetapi 5k(munkin).

2. Mengenai harga emas, jika emas yang di beli ialah pamp suise dan jenss jongkong, kedai akan beli 10% rendah dari harga emas semasa.cntoh emas yang mempunyai spread yang kecil 2.5% adalah jenis kijang emas dan australia mapple leaf.Belilah emas jenis ini jika nak buat investment (emas ni sebenarnya pun selalu sold out)

3. kalau saudara faizal ada fakta yang tepat, letak lah di sini supaya ramai2 boleh tengok dan komen...jadi kita boleh buat kesimpulan yang lebih tepat lagi berdasarkan analisis saudara tu.

4. Dalam agreement EEE tu tak de menyatakan pun perlu memberi duit hasil gadaian kepada EEE, tapi kenapa ada yang bagi.In fact kalau tak bagi duit gadaian tu pun sebenarnya dah boleh dapat diskaun 300 sebulan.

5. Emas yang di jual di EEE lebih mahal sedikit jika di bandingkan dengan public gold atau kijang emas (ialah pasal masa beli 5% lebih dan masa jual 3% kurang dan menjadikan total spread 8%, baik masuk maybank golld passbook)- faizal, tolong pastikan fakta ini.

6. Ada terjemahan quran plak di sini, sy tak berani nak komen ape cuma nak pastikan yang ayat tuu betul ke memaksudkan "ikut cakap orang tanpa ilmu". Jika boleh sila beritahu ayat itu turun dimana,kenapa diturunkan, hadis sokongan dan lain2 (ada banyak lagi ilmu perlu di kuasai utk terjemah ayat quran ni spt loghat,bahasa arab,cara penggunaan bahasa pada zaman itu , sy bertanya cuma utk kepastian)

7. Saya berharap sangat cik faizal yang bijak ini boleh memberikan fakta2 dan analisa yang lebih tepat lagi untuk di paparkan di sini seperti yang telah saya lakukan...ataupun edit ajelah kira2 tu...kalau boleh jadik untung aku pun nak masuk.

8. Beli emas dan simpan sendiri kat safe deposit bank lagi untung daaa.

Mitapa said...

Salam,

Joe, kalu beli emas simpan kat safe box je bila mau untung? baik beli barang kemas bagi bini pakai.. untung2 dapat "2 round".

Anyway nak tanya saudara Helmi, bila skim koperasi tu nak on? Kalau nak jadi ahli koperasi macam mana ya? Kalau meniaga bagus, koperasi ni buleh la lawan Bank Rakyat yang bagi dividen 20%.

Harap-harap budaya berkoperasi dapat disemai dan sama2 beruntung. Jadi pada member2 yang was-was nak labur dengan emas boleh ubah pikiran melabur ngan koperasi lak.

wassalam.

Unknown said...

Buat saudara Faizal & lain2 yg setuju sangat, UP TO YOU ALL coz betul juga komen dari saudara faizal tu, kami ni semua JOKERS, Joe. So lantak diorang la duit diorang. As for me nothing to loose, Aku sekadar bagi peringatan tapi bila dah tertipu esok, jgn lupa kongsi pada kami yg asyik bagi info yg tak tepat!! aku ada sebab kenapa aku meragui EEE ni, tapi kalau kau, Faizal nak terlungkup jgn heret orang lain sama. MMg lawak bila ada insan lain hanya ingat mengingatkan tapi tak menghairankan mmg ramai umat cam Faizal ni, kalau nak terjerumus ajak seramai yg mungkin kerana kalau dia tertipu pon bukan dia seorang tapi ramai lagi!!! kah3 damn jokers la anda ni Faizal!!! good keep it up

Unknown said...

lagi 1 faizal, aku takde personal kebenda with EEE but I have my own reason why i doubt EEE tapi kalau kau nak terjerumus, jgn heret org lain sama. Lagi satu persoalan dari kau apa sumbangan aku pada agama & bangsa, inilah dia peringatan pada bangsa aku & bukan macam kau yg aku tgk taksub pada EEE!! apa kau ada share or maybe SVP ke in EEE ni???Anyway, kalau kau rasa kau terlalu bagus, teruskanlah tapi sebagai anak jantan, kalau kau tertipu kelak, jgn lupa pula kongsi story kau with us!!!hahaha kau mmg jokers FAIZAL

boss said...

nak senang korang beli emas tu, labur kan sendiri,xpun tunggu aku wat skim pelaburan emas nanti.
klu problem sangat xyah beli emas,beli kebun sawit , konfom untung.
ha....ha....

Zack kapchai said...

salam

aku cuma nk tmbah sikit hasil perbincangan antara faizal , caramba , and joe...apa yg faizal ckp tu btul..xda sapa bule jamin yg bness EEE akan tutup or trus maju...classic case _ Perwaja Steel..even they got a huge amount of project direct from Govt that day...its still collapse...so generally - when u talk bout bness - make sure dont set u mind to get profit only, pls consider about loss...hi risk hi return vice versa...

the power in your hand...

Unknown said...

okla Faizal, wanna make peace, no more fight okay, wateva it is all of us have a reason behind what we said or done, same goes to you & me. althought to you my facts is weak but again i have a strong reason to stand to wot i've said...
So peace kayyyy salam....

Bluedreamc said...

akum moderator, boleh saya dpt kontek address? Saya ada cerita saya tersendiri tentang involvement saya dengan vc gold. Nothing fancy, cuma biler saya pikir, dalami dan baca tentang investment, baru saya paham apa kah sebenarnya investment vc gold itu... email saya at nooruladha@gmail.com

boss said...

beli ladang sawit la,nampak fizikalnya, beli seekar tanah yang dah ada sawit dalam rm20k la,
dapat la hasil sebulan kat 1tan,dapat return pun lebih kurang EEE bagi,
skang ni kene pelbagai,emas main gak, ladang main gak, rumah urut pun ke buat gak....
ha....ha...

boss said...

Mohd Faizal MN,
tanah kene area hulu2 skit la murah,mcm area sekinchan, sg besar ke,tg karang ke.kat sana senang nak cari orang yang kait sawit,aku buat pasai aku kg aku kat sana.
klu nak tanah 5000ekar aku ada kontek gak,skali ngan kilang n pekerja skali.
klu ko nak blh la aku kenalkan kat member aku tu

art said...

Assalamualaikum faizal,
Engkau ni siapa hah? Hujah hujah engkau concrete betullah, menambah keyakinan aku dan orang2 atas pagar terhadap etika emas. Biasalah, bila orang Melayu nak berniaga macam macam cabaran. Hidup Islam Melayu.

Unknown said...

Salam,

Tahukah anda bahawa bagaimana ramai tokey-tokey kedai emas/pajak gadai boleh kaya?

Adakah mereka tu ada buat bisnes lain seperti buka restoran, buka kedai, buka kilang ataupun lain-lain. Kalau tiada, bagaimana mereka boleh KAYA? Pelik juga kan.

Yang sebenarnya, kekayaan mereka hanya datang dari satu sumber iaitu EMAS. Ya, dengan EMAS. Dengan bergantung pada emas saja, mereka mampu menjadi kaya-raya sehinggakan ramai yang jadi JUTAWAN.

Kita pula bagaimana? Adakah kita juga perlu buka kedai emas untuk menjadi kaya seperti mereka? Adakah kita mampu menyediakan modal yang amat besar untuk membuka kedai emas? Ya, sudah pasti!

Sebenarnya, tanpa membuka kedai emas, kita mampu untuk menjana kekayaan dengan emas. Memang benar apa yang saya sampaikan, cuma anda ragu-ragu dengannya, bukan?

Terdapat banyak cara untuk menjana kekayaan dengan emas. Anda boleh memulakan pelaburan sendiri ataupun melalui orang tengah. Adalah disyorkan anda melabur melalui diri anda sendiri tanpa melibatkan orang tengah supaya keuntungan yang anda bakal perolehi lebih lumayan dan tiada risiko ditipu oleh orang tengah.

Anda tidak tahu bagaimana untuk melabur emas? Jangan risau. Baru - baru ini, satu pendedahan ekslusif mengenai pelaburan emas telah dilancarkan di pasaran Malaysia. Panduan dalam bentuk ebook ini akan mengajarkan anda bagaimana melabur dengan emas. Yang pasti, walaupun anda tidak belajar tinggi sekalipun, anda mampu untuk mengikuti panduan pelaburan emas ini.

Dengan itu Ebook Emas-Emas Yang Hilang - Rahsia menjana kekayaan dengan emas sdibongkarkan!! ini telah diterbitkan untuk memberi kesedaran kepada rakyat kita untuk menceburi bidang pelaburan emas.

Untuk mengetahui lebih lanjut, terus saja ke laman web tersebut.
http://www.rahsiaemas.com/index.php?ref=antugile

Sekian,
[firdaus]

Unknown said...

Salam semua,

Just nak bagitahu semalam BNM & polis dah serbu serta menyita premis KOPRAHA kerana mengambil deposit dari orang ramai tanpa lesen although they claim they had obtain a valid license from BNM. Sesiapa yg ada melabur or apa2 aktiviti dengan KOPRAHA ni harap maklum. Lagi 1 EEE ni ada sedikit sebanyak persamaan dgn KOPRAHA ni. Again, klu nak sangat kaya ke apa sahaja investment, seperti saranan Faizal, buat la sendiri walaupon susah pada permulaannya lama kelamaan akan membuahkan hasil.

Sekian..........

Unknown said...

Ya betul saudara Faizal. Semalam pihak polis & BNM datang sendiri menyita premis mereka & merampas segala apa yg ada di premis berkenaan. Kali ni memang benar kerana ia berlaku depan mata saya & beberapa rakan sekerja.

Saya setuju cadangan saudara Faizal tu, kalau beli sendiri di tempat yg dicadangkan tapi again saya tiada apa2 against EEE tapi walaupon bisnes KOPRAHA & EEE tu lain, cara mereka ada persamaan iaitu mengambil deposit & membeli emas & mencagarkan ke BAnk Rakyat atas dasar Ar-Rahnu. Mungkin ada salah dalam info saya ni tapi dalam ertikata lain ada persamaan. Again, kalau nak yakin, buat lah cara yg di sarankan Saudara Faizal tu. Klu macam tu, saya terus terang katakan tiada keraguan.

Salam

Unknown said...

Bro aku tak kata KOPRAHA buat gold business but persamaan antara KOPRAHA & EEE ambil deposit cuma channel kemana tu yg tak sama. EEE ambil duit pelabur beli emas but KOPRAHA ambil duit org/pelabur invest in prop. Bro2, cuba la ko baca betul2 apa yg aku tulis. Takkan pula aku nak tipu kalau benda ni betul2 berlaku depan mata aku. Kau cross check dgn KPOPRAHA itself ke??? Why not with BNM coz derang yg wat raid ni pon.

I will show you guys prove soon if let say tak percaya,k....

Adios

AZZKA BEAUTY CARE said...

KOPRAHA beroperasi serupa dgn EEE???Betul ke tu???Caramba u staff KOPRAHA ke?Bcakap gunalah ilmu,bukan guna buah fikiran yg sentiasa kita rasa betul tp org yg lebih mengetahui ketawa mndengarnya..macam Faizal uncle suka coz jelas,terang dn tak mragukan.Fakta yg tepat.

Unknown said...

Sy baru didatangi agen EEE last two days.Honestly saya berminat dgn pakej yg ditawarkan EEE.But bila sy cari maklumat di internet ni makin confuse sy dibuatnya.Di sini sy ada beberapa persoalan.Harap dapat meleraikan kekusutan saya ini:-

1. Adakah EEE mempunyai unsur2 Gharar di dalam muamalat?

2. Ada tak jaminan bagi pelabur(sekiranya berlaku risk)

3. Boleh tak terus berhubung dipejabat tanpa melalui agen dan deal boleh dikurangkan.

4. Diharap pihak EEE dapat meleraikan tashkik(keraguan)yg timbul dalam sceme ni.Tolong beri penjelasan.

Bluedreamc said...

This is a response to alfun (Im not affiliated with EEE):
1. Apakah itu gharar? Gharar ialah ketidakpastian dalam business model. Have you read / listen to their business model?

2. When I invested with VC Gold, they have an agreement in black and white. Regardless, I advise alfun to check with your lawyer to read the agreement first before signing anything.

3.Saya rasa diorang mmg guna agen untuk settlekan deal nih...

boss said...

Maksud al-Gharar ialah "Ketidakpastian".

Maksud ketidakpastian dalam transaksi muamalah ialah:

"Terdapat sesuatu yang ingin disembunyikan oleh sebelah pihak dan ianya boleh menimbulkan rasa ketidakadilan serta penganiayaan kepada pihak yang lain".

Menurut Ibn Rush maksud al-Gharar ialah:

"Kurangnya maklumat tentang keadaan barang (objek), wujud keraguan pada kewujudkan barang, kuantiti dan maklumat yang lengkap berhubung dengan harga. Ia turut berkait dengan masa untuk diserahkan barang terutamanya ketika wang sudah dibayar tetapi masa untuk diserahkan barang tidak diketahui".

Ibn Taimiyah menyatakan al-Gharar ialah:

"Apabila satu pihak mengambil haknya dan satu pihak lagi tidak menerima apa yang sepatutnya dia dapat".

Al-Gharar ditakrifkan dalam Kitab Qalyubi wa Umairah menyatakan Mazhab Imam Al-Shafie mendefinasikan gharar sebagai:

"Satu (aqad) yang akibatnya tersembunyi daripada kita atau perkara di antara dua kemungkinan di mana yang paling kerap berlaku ialah yang paling ditakuti".

Prof Madya Dr. Saiful Azhar Rosly menyatakan:

"Gharar yang dimaksudkan dalam perbahasan sah atau tidak sesuatu kontrak itu merujuk kepada risiko dan ketidakpastian yang berpunca daripada perbuatan manipulasi manusia mengakibatkan kemudaratan ke atas pihak yang dizalimi. Umpamanya dalam jual beli kereta terpakai, pembeli tidak diberitahu tentang keadaan sebenar kenderan tersebut. Setelah selesai perjanjian jual beli, gharar dalam objek jual beli itu boleh dijadikan alasan membatalkan kontrak. Ini kerana gharar itu terhasil daripada perbuatan zalim yang disengajakan".

airy said...

salaam semua. TV3 cakap pejabat etika emas kena serbu tadi. any latest news?

Bluedreamc said...

From www.etikaemas.com

"
****Halaman web utama Etika Emas akan ditutup sementara untuk memberi laluan kepada sorotan perkembangan sisatan Bank Negara terhadap Etika Emas****


21 Julai 2009,
9 malam Pihak Etika Emas Estet Sdn Bhd akan mengadakan kenyatan akhbar pada 22 Julai jam 3.00 petang untuk menafikan bahawa Etika Emas Estet Sdn Bhd terlibat dalam pengambilan wang deposit haram.

21 Julai 2009,
8 malam Buletin Utama telah menyiarkan berita bahawa Etika Emas Estet Sdn Bhd dipercayai telah mengambil wang deposit haram dan sedang disiasat oleh BNM dibawah Banking and Financial Institutions Act 1989 (BAFIA).

21 Julai 2009, 11.00 pagi Premis Etika Emas di Holiday Villa telah didatangi oleh Unit Siasatan Khas Bank Negara diketuai oleh pegawai penyiasat Encik Aziz. Siasatan telah berlanjutan sehingga pukul 5 petang. Dalam proses ini beberapa dokumen telah diambil untuk membantu siasatan.


****Kami berharap pelanggan Etika Emas Estet Sdn. Bhd. tidak membuat sebarang spekulasi dan menunggu berita dan maklumat dari halaman web ini dari semasa ke semasa. Sekian terima kasih.**** "

Unknown said...

Salam semua,

Saudara Faizal, seperti peringatan saya ttg EEE tu akhirnya terungkai demi kesabaran & setelah saya di asak kiri kanan oleh anda semua, akhirnya semua kebenaran sudah terungakai. Nak bukti ye??? Sudah terbukti malam tadi Dalam BULETIN UTAMA jam 8.20pm!!!

Allah maha Besar, aku dah bagi peringatan tapi niat baik aku ni tak diterima malah di asak sana sini. So sapa2 yg dah terlalu kaya tu derma2 la duit anda pada badan kebajikan ye daripada terjerumus dalam skim ntah ye ntah tidak!!!

salammmmmmmmmmm..........Ni KOPRAHA pula kan korang nak bukti kannnnnnn!!! Insyallah aku akan buktikan!!!

Unknown said...

PETIKAN dari UTUSAN MALAYSIA (segmen BISNES)

BNM siasat Genneva, Etika Emas
KUALA LUMPUR 21 Julai - Bank Negara Malaysia (BNM) telah memulakan penyiasatan terhadap Genneva Sdn. Bhd. (Genneva) dan Etika Emas Estet Sdn. Bhd. (Etika Emas) kerana dipercayai terlibat dalam aktiviti pengambilan deposit haram.

Penyiasatan itu dilakukan di bawah Subseksyen 25 (1) Akta Institusi Perbankan dan Kewangan 1989 (BAFIA).

Dua serbuan dijalankan di premis masing-masing yang terletak di Lembah Klang hari ini selepas menerima maklumat daripada orang ramai.

BNM dalam kenyataannya meminta orang ramai berwaspada terhadap skim pengambilan deposit haram dan skim-skim pelaburan yang ditawarkan menerusi Internet, panggilan telefon dan seminar yang dianjurkan oleh individu dan syarikat yang tidak berlesen atau tanpa kelulusan pihak pengawal selia kewangan.

Katanya, orang ramai boleh merujuk senarai institusi berlesen yang dibenarkan membuat pengambilan deposit melalui laman web BNM di www.bnm.gov.my atau menghubungi pusat panggilan perkhidmatan pelanggan BNMTELELINK di talian 1-300-88-5465, faksimili dan emel bnmtelelink@bnm.gov.my.

BNM juga menawarkan pusat perhubungan pelanggannya, BNMLINK di Blok D, Bank Negara Malaysia, Jalan Dato' Onn, 50480, Kuala Lumpur pada hari Isnin hingga Jumaat mulai pukul 9 pagi hingga 5 petang.

Unknown said...

airy,

Kalau nak latest news, tu saya dah paste artikel dari akhbar & pada sesiapa yg dah jadi 'TIPAH' tu silakan menyemak status pelaburan anda, no telefon ada dinyatakan dalam komen kedua saya itu....

Syukurlah, kalau tak lagi ramai terjebak. Korang nak check website EEE tu pada saya tiada maknanya kerana macam KOPRAHA definately they will DENY it!!!

Again, sudah2 la tu, nak invest buat seperti saranan Saudara Faizal, beli sendiri jual sendiri tak pon invest in other commodity.

Again, everyone NO OFFENCE but i feel great kerana kebenaran sudah terbukti, syukur pada Allah, kebenaran terbukti akhirnya

TheInsider said...

pada pertengahan jun ari tu,saya ada beli emas jugak kat nubex,bukan ape,salah seorang yang uruskan perniagaan tu adalah bos kepada adik saya,beli terus dapat,dan emas tu pun simpan sendiri..tak yah nak suruh orang laburkan..takde duit,jual aje emas tu.. :)

Unknown said...

Hahhaahhaa aku dah agak dah!! last2 aku kena balik!!! Aku tak pon bagi fakta macam kau bro tapi hanya peringatan!! Ye aku mengaku point aku lemah sebabnya aku ada alasan tersendiri kenapa aku cannot reveal it to this blog. Again nothing to hide but this is touching others private life. Again, its kinda completed.

Baiklah, aku akan attach foto & sebagai2 nya about KOPRAHA yg sudah di raid dek BNM & polis.

Oklah Faizal, aku pon malas nak gaduh ngan kau, nampak gayanya kau aje yg betul, fakta kau aje yg bernas!! aku tak bagi fakta cuma REMINDER as a BUMI/ MALAY race, thats all. Even Joshua pon ada bagi reminder, we never publish facts like you about gold investment but A REMINDER! I believe its totally 2 different thing!

You see clearly, when the truth is out, now you claim that it was coincident but before the so call 'coincident' happens, i did give some friendly reminder but Oh No, you somehow defending EEE. Again when 'the cat is out of the bag' your tune narrow to something else.

SYABAS bro, aku tabik kau!!!

Anonymous said...

to faizal everybody should be thinking like u tak jump the gun n get the fact right. We have to understand that maybe BNM tak de pilihan kena investigate n belum jatuh hukum macam Walton buat landbanking n now they are in biz as sual.Sometimes is the pressure from the big boys.The sad thing went BNM raid they boost the statement but if it is clear they just keep quiet. Another thing just maybe if this co.found to have involved i deposit taking such as letak duit but dont have to keep the gold then ada sikit susah but the statement made by BNM is deposit taking not buy n sell or gold purity so as far as im concern the biz is legitimate memang co boleh buat duit,i've study the company biz plan.So just wai n see.Always go 4 the 999.9 pamp s.a

reformist101 said...

Sebelum kecoh2 mengenai EEE ini, kira2 2 tahun yang lepas, ada satu koperasi di Perak bernama Koperasi Kinta Barat, juga menjalankan perniagaan emas. Koperasi ini membayar 3% bagi setiap jumlah perlaburan. Emas yang diberikan adalah dalam bentuk gold bar 999. Emas itu diberikan sebagai tanda cagaran, but dalam dokumen kontrak still mengatakan emas itu adalah milik koperasi.

Pada bulan hujung tahun lepas, koperasi ini telah di raided oleh JPK (Jbt Pembangunan Koperasi, now SKM). Akibatnya, perniagaan digantung. Dan investor merana. Sampai ke hari ini tiada penyelesaian terhadap kes ini. Koperasi sendiri telah ditutup oleh SKM. Dan nasib investor masih tidak diketahui.

Aku adalah salah seorang investor dan juga pernah promote benda ini dahulu sebab aku yakin dan telah kerana telah diberi kepercayaan oleh pihak JPK sendiri, tambahan pula ada dokumen kontrak yang berstamping.

Walaupun payment untuk divident tak pernah miss, tapi still JPK raided. Awal tahun ini, aku pun telah diminta beri keterangan di hadapan pegawai penyiasat SKM.

So semenjak hari itu, aku dah tak percaya lagi pada apa jua perlaburan terutama sekali dari pihak Koperasi, kerana walaupun model perniagaannya betul, tapi pasti akan ada gangguan dari agensi kerajaan. Aku pun tak paham kenapa.

Bluedreamc said...

kepada reformist101, are you sure their business model is correct, and legal?

EEE di-"ambush" kerana ada allegation of illegal deposit taking, which in Malaysia, deposit taking permit is only given to bank.

FYI, dulu masa saya invest dengan VCGold (Serumpun dengan EEE), ada dokumen, siap pi lawyer sumer. Postage stamp, kira bole masuk court la kalau nak sue. CUma klu kompeni dah bungkus, nak sue sapa? CEO pun tak tau sapa...

Bluedreamc said...

to joey, it is better if we can study the company cash flow statement. But, being a sdn bhd company, they are under no obligation to provide us with their financial condition. That is why very hard to determine whether their business is really valid, making money or just pusing2 that money.

When I was presented with their business model, ya allah, i think this business must be genius. It cant be wrong, I think. But I was proven wrong. What happened to VC Gold? Is it happening to EE now?

reformist101 said...

To Blue,

Sebelum aku masuk, aku dah siasat semua. I even check with JPK Perak. They said nothing wrong with it. That's why aku konfiden invest pada koperasi tu. Tambah2 lagi, ada kontrak yang berstamping.

Dan sepanjang setahun lebih aku invest, they never late on giving me divident. Always on time. But still kena raided dengan JPK (now SKM, Suruhanjaya Koperasi M'sia).

So tadi aku tengok berita tv3, EEE kata they run on Koperasi. But which Koperasi?

Trust me, bila kes ni dah sampai BNM or SKM, bertahun2 la baru setel, investor yang merana.

Admin said...

Mana si Hilmi ni...jawab la apa crita? ka dah bungkus kain baju lari masuk hutan?

Unknown said...

hahhahaahha Kelakar la Admin....

Tu Hilmi, lagi sorang tu Tuan Faizal M.N tu haaaa elok sangat la dua2 tu

Zack kapchai said...

Kenyataan Akhbar Etika Emas Estet Sdn Bhd Estet Sdn. Bhd.

Pada 21 Julai 2009 (Selasa), Unit Penyiasatan Khas, Bank Negara Malaysia telah menjalankan siasatan ke atas syarikat Etika Emas Estet Sdn Bhd (EEESB) kerana terdapat beberapa syarikat berkaitan emas yang dipercayai menjalankan aktiviti pengambilan deposit secara haram.

EEESB telah memberikan kerjasama penuh kepada pihak BNM menjalankan siasatan. EEESB yakin dan percaya bahawa tiada sebarang aktiviti tidak sah telah dilakukan sepanjang ianya menjalankan perniagaan sejak Mei 2007. Kenyataan ini adalah berdasarkan kepada fakta-fakta berikut :

1) EEESB adalah sebuah syarikat “professional trader” yang menjual dan BUKAN melabur emas. Pelanggan menerima emas dari setiap pembelian. Semua urusniaga pembelian emas antara pelanggan dengan EEESB yang mana emas fizikal (dan bukan pelaburan emas) diserahkan kepada pelanggan berserta dengan resit pembelian, aku janji aqad, surat perjanjian dan sijil ketulenan. Pembelian cara ini adalah sama seperti pembelian di mana-mana kedai emas di Malaysia;

tbc....

Zack kapchai said...

continue from the 1st issue..

2) Pada 28/08/2008, EEESB melalui peguamnya telah menghantar surat rasmi berserta dokumen-dokumen penting seperti model perniagaan, analisis risiko, pengurusan risiko, maklumat pembekal, dan lain-lain maklumat penting kepada Jabatan Pentadbiran Pertukaran Asing (JPPA), Bank Negara Malaysia. Sebagai balasan, EEESB melalui peguamnya telah menerima satu surat yang ditandatangani oleh Pengarah JPPA Bank Negara Malaysia pada 11 September 2008 yang membenarkan EEESB untuk menjalankan aktiviti perdagangan emas fizikal termasuk membeli, meminjam, menjual, dan mengeksport (Sila rujuk Lampiran A);

3) Walaupun surat dari JPPA telah dikeluarkan, EEESB telah mengambil langkah proaktif dengan menghantar surat rasmi berserta dokumen-dokumen penting seperti yang dinyatakan pada para 2 di atas kepada Jabatan Undang-Undang Bank Negara Malaysia untuk mendapatkan pandangan dan nasihat berkenaan model perniagaan yang dijalankan oleh Etika Emas. Ianya telah dihantar pada 14 November 2008. Walau bagaimanapun, EEESB tidak menerima sebarang jawapan dari Bank Negara Malaysia sehinggalah peguam syarikat menghantar sekali lagi dokumen-dokumen berkenaan pada Jabatan Undang-Undang Bank Negara Malaysia pada 10 Mac 2009. Sebagai balasan, EEESB melalui peguamnya telah menerima satu surat yang ditandatangani oleh Pengarah Jabatan Undang-Undang Bank Negara Malaysia pada 2 April 2009. Walau bagaimanapun, surat jawapan yang diberikan oleh Jabatan Undang-Undang BNM (Sila rujuk Lampiran B) tidak menyatakan secara khusus sama ada model perniagaan yang dijalankan oleh EEESB bercanggah dengan mana-mana akta di bawah seliaan BNM;

4) Berdasarkan senario dari para 1 hingga para 3, EEESB telah mengambil keputusan untuk menjalankan model perniagaan (sila rujuk lampiran C) di bawah naungan Koperasi Etika Emas Malaysia Berhad (KEEMB), sebuah entiti yang bernaung di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK). Berdasarkan perkara 11 (1) di bawah Undang-Undang Kecil KEEMB, keanggotaan koperasi secara khusus adalah terbuka kepada semua pelanggan-pelanggan, pekerja-pekerja, ahli keluarga, serta subsidiari dan syarikat bersekutu Etika Emas Estet Sdn Bhd;

Berdasarkan kronologi di atas, EEESB telah menjalankan semua tanggungjawab sebagai warga korporat yang bertanggungjawab penuh kepada pelanggannya dan pihak berwajib dengan merujuk kepada semua syarat dan keperluan institusi, badan dan pihak yang terlibat di dalam perniagaan kami dan sehingga kini kesemua institusi termasuk BNM, melalui beberapa siri perjumpaaan dan nasihat telah dapat memantapkan modus operadi dan aktiviti perniagaan EEESB. Kami bekerjasama dan mengalukan siasatan rutin BNM ke atas peniaga-peniaga emas untuk memberi keyakinan kepada pelanggan, pembeli emas dan pihak awam supaya tiada perkara-perkara terlarang seperti “illegal deposit taking” dan “money laundering” berlaku.

Perlu ditekankan di sini bahawa EEESB hanya menjalankan urusan jual-beli emas fizikal 999.9. Kami membantu memberi khidmat nasihat kepada para pelanggan kami tentang kaedah menambahkan aset emas mereka dengan menggunakan institusi ar-rahnu yang berdaftar sebagai mekanisma. Bersama-sama ini, kami edarkan model perniagaan yang kami jalankan bersama rakan niaga dan institusi Ar-Rahnu untuk maklumat Tuan/Puan. (sila rujuk lampiran C);

Kami terpanggil untuk memberikan kenyataan akhbar ini supaya EEESB diperiksa secara profesional dengan mengambil kira semua inisiatif dan komitmen yang telah kami tunjukkan dari awal dan meminta agar findings yang tepat dikeluarkan oleh BNM. Tindakan BNM semalam diharap tidak akan menjejaskan kredibiliti dan keyakinan pelanggan terhadap EEESB.

Zack kapchai said...

salam

ni yang press conference punya documents..

i got from the my friend who work with kosmo..

just to share with you..

berani gak EEESB ni kan...mesti diaorg tau dia org benar..apalagi BNM cepatla buat kenyataan balas...

SyamBJ said...

semua sama jer business mcm ni..org tk declare income tax... dh dpt duit ribu riban bnm cantas ler...tkdok untung kt dia... yg jd mangsa invester2 barula..langsung tk merasa untung...malang2... so jual burger tkyah ada licence pn leh untung tk rugi pepn...

Geng Samudera said...

Salam semua,

Ini first time aku masuk blog nih dan sekali lalu baca dari mula berkenan perkara-perkara "mungkin scam" nih.
On my side,aku confess mmg malas nak ambil pot pet pasal skim-skim nih,cuma sekadar suka membaca dan menilai utk diri sendiri.

Dalam bulan nih jerk 3 company kena siasat :
1) Kopraha (masih dengar2 org cakap)
2) Asia Ceramic
3) EEE (Etika Jahat Emas)

Saja nak rumuskan apa yg aku baca sepintas lalu berdasarkan watak-watak yg ada terutama Hilmi,Caramba,Muchi,Faizal....agak menarik dan memasing punya pendirian yang kental.

Cuba aku prefer kualiti Faizal dgn Hilmi menerangkan hujah mereka membidas hujah kurang konkrit dari Caramba dan Muchi.Aku tak sokong memana pihak tapi aku rasa semua yang membaca di luar pasti inginkan bahan yang diyakini betul dan tidak diragukan walaupun aku x tahu samada apa yg Faizal hujahkan betul atau tidak (sebagai contoh lar)......atau Caramba..atau Hilmi..atau sesiapa sahaja....

Puhhh..aku dah mcm juri profesional lakss..heheheee...

"Experience teach us well"

Dah tuh..bile nak layan teh tarik nihh??...hehehheee
Call aku kalau nak mengeteh 012-9737564 kat Wangsa Maju.Heheheee

Peace

Unknown said...

Yo Samudera, ko mmg cam juri professional. Weh best gak idea ko tu, nnt la apa2 hal aku call la nak membahas benda2 ni.

Bro, lagi skali aku tak bagi fakta pasal gold investment ni cuma aku bagi peringatan sebagai bangsa melayu sebab aku paham sangat kalau bab2 duit mudah ni, senang sangat terjerumusnya. Faizal tu lain, dia Pakar investment aku pulak pakar motivasi tak bergaji hehehhehehehe...........tu je perbezaan antara aku & saudara Faizal MN kita tu......

Anonymous said...

By Alex Koyfman | Wednesday, July 22nd, 2009



In my recent article Gold Suppression Theory, I discussed six institutions that don't want you to buy gold and why.

The bottom line was this... every dollar you invest in gold is a dollar you don't invest in one of their preferred investment vehicles. . . whether it be stocks, mutual funds, or the US dollar. In the eyes of these institutions, investments in physical gold mean lost commissions and lower profits.

Today we'll look at some of the myths and misconceptions these same institutions want you to believe, along with the down-to-earth realities that will put your mind to rest about the unique benefits of owning gold.

Gold Myth #1: Stocks always outperform gold

Fact: This is a misrepresentation popularized by institutions whose job it is to sell you stocks for commission, regardless of whether you see gains. But the truth is gold has increased by as much as almost 3,000% since the US abandoned the gold standard and the metal was allowed to trade freely on the open market in 1971. Meanwhile, the Dow Jones Industrial Average has only increased by about 900% since that time. Even at the top of the market, when the Dow Jones was over 14,000, the index had only gained 1,500%.

Gold Myth #2: Gold is a risky investment

Fact: Gold is the opposite of risky. In fact, it's one of the safest investments you can make. And that's simply because gold can never be considered as a liability. Companies can go fall to zero.

Of course, every investment carries some degree of risk. The price of gold is subject to supply/demand fundamentals, currency fluctuations, government and central bank actions, etc. But the value of physical gold can't disappear in the middle of the night with a crooked investment manager or in the wake of a collapsing government.

Gold Myth #3: Gold is a poor hedge against inflation

Fact: Gold is actually one of the best hedges against inflation. Consider this. . . In 1971, the factory sticker price for a Mustang Boss 351, Ford's final muscle car masterpiece, was $5,198. If you decided to hold onto your cash and buy a car today, your $5,200 would only make for a good down payment. The lowest MSRP of any vehicle sold in the US today is about $11,000—and that's for a tiny plastic death trap. But say that you bought gold instead of holding cash. At the time, $5,200 would have also bought you about 150 ounces of gold. Those same 150 ounces of gold are now worth over $140,000 at today's gold prices. With that kind of money, you could buy a brand new, fully loaded BMW M6. . . plus have an extra $20,000 leftover to put towards gas.

Anonymous said...

Gold Myth #5: Physical gold is illiquid

Fact: It may not be accepted by most vendors in lieu of cash, but the liquidity of gold has increased significantly over the past few decades thanks to the large number of brokers streamlining the process of buying and selling. Today's brokers have made trading gold as easy and attractive as possible by offering nearly instant payments and guaranteed sales prices.

An easy way to significantly increase the liquidity of your physical gold investments is to buy small coins and bars that are minted by a government or well-known refiner. You can purchase gold coins as small as 1/10 of an ounce, and you can buy gold bars weighing as little as small as 1 gram. These small gold coins and bars offer higher marketability than their larger cousins simply because they are much easier for private individuals to afford.

Conclusion

With its reputation for value stability and long-term growth spanning most of recorded human history, gold remains a popular and viable method of preserving and growing wealth during economic downturns as well as periods of prosperity, even today.

Those that will have you believe otherwise argue against gold ownership out of a purely pecuniary interest. Take hold of your future today and make your decisions based on objective fact, not self-interested fiction.

Good Investing,

Alex Koyfman
Contributing Editor, Gold World

Anonymous said...

(tercicir no 4)

Gold Myth #4: Gold ETFs or gold mining stocks are a better investment than bullion

Fact: This is another myth touted by institutions interested only in commission. It's true that gold ETFs and gold mining stocks are a slightly more convenient way to invest in gold. But as I mentioned in Gold Myth #2, funds can become defunct and companies can go belly-up.

It's also important to note that while gold ETFs do represent shares of the physical commodity, they end up costing you more in the long run because of annual storage fees. Owning and holding physical gold in your house costs you nothing.

Unknown said...

come on...teruskn pandangan2 yg akan membantu ek...thank

Admin said...

Kita elakkan la dari berperang sesama sendiri kat sini. Kalau nak bincangkan topik lain yang lagi best, call or SMS je 0193267292, pastinya anda tak melepaskan peluang ni bila dah tahu. Kita kuar ngeteh kat Selayang...

Admin said...

Mohd Faizal MN said...

Haaa admin, kalau nak kenal aku, boleh laaa kita ngeteh... Selayang tak best laaa... kita lepak Damansara laa, boleh???


Kita bincangkan apa yang saya dah buat dengan peluang yg saya dpt skrg ni.

Aku, kumbang dan kambing said...

Salam semua.. Apa khabar? Sejak post pertama aku tu, tak sangka sampai begitu sekali topik ni di bincangkan.. Alhamdulillah, dah tamat pun topik ni.. kita buka topik lain pulak la..ek.

Kepada yg terkonar tu, sabar lah ye.. sure panas telinga sekarang ni.. merah jer telingan tahan perli..wakakaka. wassalam.

Unknown said...

eh bro aku stuju ngan cadangan korang tu, buleh berdebat secara sihat, face to face, yeeeeeesss gud idea

Unknown said...

Aku,Kumbang & Kambing, YESSSS!! aku stuju ngan ko 1001%!!! TU la dia masa aku bagi peringatan aku gak kena kann...kan....kan.... hehheheeheh tahniah pada hang kerana memulakan topik hangat!!

Admin said...

Admin, aku mungkin tau apa peluang tu ... peluang nak beli semua gold2 tu kan??? Hehehe :-)

Bukan beli emas la.....ni peluang yang paling best dan hangat skali.

Unknown said...

..apa salahnya kalau nak menafaatkan niat yang baik....insyaallah boleh jumpa

Unknown said...

assalamualaikum & slmt pg kpd semua,sesiapa yg tk tau apa sebenarnya bisnez etika,jgn nk bazirkn idea ckp yg bkn2 fsl etika,slalunya golongan yg mcm ni hati diaorg lagi hitam dr bckgroung website etika,yela dengki yg lebih.kenal ke presiden etika?prnh pergi ke ofis etika,selidik dn ty sedalm-dlmnya ttg bisnez diaorg?pintu ofis etika tu sntiasa tbuka untk org2 yg musykil ttg bisnez diaorg.nk ty skt dkt yg brkenaan,dh ckpkn ilmu di dada ke nk ckp bkn2 psl etika?tau tk mcm mana proses gadaian brlaku?ada ms nnti pg kt mana2 kdi pajak dn tya diorg ttg proses pajak gdi,lg satu prgi bank rakyat ty tntg pross pajak gadai yg melibatkan etika.rsnya individu yg brkenaan ni byk masa kot,yela xda keje nk dibuat spi blh keluarkan idea yg buat aku ketawa bla diaorg ni ckp bkn2 psl etika..erm...lg satu individu brkenaan ni ada beli ke gold bar etika?prnh ke drma duit bratus ribu kt msjid?prnh tbaca tk kt mana2 artikel apa yg presiden etika buat dgn rzki yg allah bg kt dia tu?msti tk prnh kan?nk tau knapa?sgala sumabngn dn sedekah jariah dr presiden ni hy sdara mara je yg tau,dia xnk hebohkn kebaikan dia,org yg hatinye baik tkan bsr2kn kebaikan sndiri,tapi org yg bhati busuk allah akan tarik rzki dia skt2,sbb tu individu yg berkenaan x bli gold bar etika sbb rzki cpt masuk cpt keluar!!!lu pklah sndiri!!!! ..............................kepada warga etika diharap brsabar dgn dugaan allah ni,allah sayang kamu sbb tu dia uji kamu untuk lht sejauh mana keimanan kamu.....

Unknown said...

Aku,Kumbang & Kambing, Faizal M.n, Joey, nampak gayanya kita dah menimbulkan kemarahan Cik Marliana wakakkakka...........Mak ai siap lemparkan kata2 nista, apa dia hitam hati??? apa Cik Marliana udah scan ke hati kami ni?? Macam ni la saudari Marliana, kami ni takde dapat apa pon nak buruk2kan EEE, KOPRAHA or PARA SCAMMER yg lain2 tu coz we totally have no bloody interest but our main intention here is just to discuss on SCAM, VALID investment or accurately channel duit org2 melayu yg sepatutnya. BNM dah buat tugas mereka, regardless PRESIDENT or whoever in EEE donates to whom, whatever good deeds he or she have done, that it up to ALLAH SWT!!! Tapi if he is truly truthfully sincere, why all this happened??Allah nak uji??? or more specific Allah is showing those investor the truth, the 1 who started this issue is totally right!!!tu yg sebenarnya. Kalau Cik Marliana sebahagian dari EEE, nasihat kami ni carilah keje lain, usah dok jadi pembela tak rasmi coz in this blog dah ada starter = Pemula topik hangat, dah ada Investor specialist (Saudara Faizal) + unofficial Motivator (thats me)...

Bro, apalagi bro korang nak jawap ke tak luahan rasa Cik Marliana ni or we stick to our Mengeteh meeting depade nak layan insan EMo ni hehehehehhehe.......Salam

P/S : Maaf ye kalu bahasa saya ni terkasar tapi renungkanlah saudari tu perempuan, manis sungguh kan ayat2 saudari tu, semanis & semulia Presiden EEE yg anda bela tu!!!

Unknown said...

Gold Myth #2: Gold is a risky investment

FACT: Gold is the opposite of risky. In fact, it's one of the safest investments you can make. And that's simply because gold can never be considered as a liability. Companies can go fall to zero.

Of course, every investment carries some degree of risk. The price of gold is subject to supply/demand fundamentals, currency fluctuations, government and central bank actions, etc. But the value of physical gold can't disappear in the middle of the night with a crooked investment manager or in the wake of a collapsing government.

aris said...

Cuba tengok tokeh scam yg lain, samada yg dah masuk dalam atau yg tengah bicara atau yg dlm proses untuk di'ngap' oleh bnm. mereka pun byk buat 'amal jariah'. jangan tak tau, nak tarik lebih ramai 'pelabur' itu adalah salah satu acara wajib, selain ungkapan 'untuk bangunkan ekonomi melayu/islam'. cuba search sendiri cari aktiviti lain. Dr Jai (Jai Network) siap janji nak buat masjid kat bukit bintang. sebab tu jgn heran kalau scam berlambak kat pasaran. mentaliti org melayu masih tak berubah sejak zaman labu peram dan Pak Man Telo...

Unknown said...

a'kum & gd mrning semua,i nk suggest kt sape2 yg buruk2kn etika atau syarikat apa2 je,plz refer to HILMI & MUCHI,i'm waiting for their next comment,for caramba,look back all ur comment before,sape yg byk lemparkan 'kata2nista'u atu i?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Bagus Aris, U R rite man hahhahaha...... Yo tak sangka laks bahasa aku lam blog ni ada umat anggap NISTA!!! Seingat aku, byk aku bagi peringatan or so call REMINDER tu ada la tapi tak la sampai luahkan kata2 berupa doa (pendek rezeki sebab tak beli gold from EEE - See Guyz betapa taksub sesetengah insan ni terhadap EEE)& aku tak pulak lemparkan kata2 seperti HATI HITAM, PENDEK REZEKI etc siap doakan umat se islam pendek rezeki tu semata2 nak bela President EEE!!! Fuh now korang buleh fikir agaknya brapa pulak President EEE ni donate to those Peguambela lam blog ni ye takkk??? sure cost a fortune...

Faizal, Art apa lagi hangat dah ni!! Seperkara lagi klu macam tu pon dah kata penggunaan bahasa aku tu kesat, aku rasa baik masuk belajar balik - masuk darjah 1!!!

Kalau ko refer my recent reply of using the word ' BLOODY' is because u start by cursing us!!

Like Aris, Aku, Kumbang & Kambing said, we just discuss this issue secara org dewasa bkn berlandaskan emotional semata2!!!

Salam.......

P/S : EEeeeeeeeeeeeeee udahla malas aku nak layan manusia EMO ni!!! Bro kita proceed to our 'ngeteh' meeting lagi siok!!!

Unknown said...

lagi 1 bkn kami2 ni takde duit nak beli GOLD from EEE but I can say Allah SWT gifted us with GOOD BRAINS!! I can say we are more genius because does not easily fall to this SCAM, pour 13K to those SCAMMER!!!

If you can read & understood clearly what have been discussed recently with Faizal MN etc, we talk more about INVESTMENT!!! not only GOLD but on how to channel our money right!!! 13K is a hell out of money to fork out just to buy or invest in something is still undetermined or confirmed legally by government!!!

If EEE was genuine, tell us all here WHY raid from BNM exist??? Because those who realize being cheated, makes a complaint & it is BNM responsibility to investigate!!!

Let say if EEE is clear from the accusation of illegal money laundering, then FINE I can publish PUBLIC APOLOGY, no problem.

Like wat was written by Aris, it the samething I'm trying to do, to just gave all of u a FRIENDLY REMINDER NOT TO FALL TO THIS SCAM!!!

I guess you dont really understand certain terms used in english coz there is a proverb in english says "speaking of the devil' DOES NOT MEAN THAT WE CALL U A DEVIL!!!!

Thats y la, Tun suro pertingkatkan ilmu dalam bahasa inggeris, learn math & science in english tu pon atas sebab2 macam ni la, once bombastic english terms being used, those not that fluent might take it differently without knowing the truth meaning of it & why it's been used.

Salam....

Hija said...

saya menyokong Etika Emas Estet, macam manapun saya percaya Allah Akan tunjukkan kebenaran bagi orang2 yang berhati dengki. Kalau KALAUU ETIKA EMAS MEMANG TAK SALAH, BERANIKE BUAT BLOG UNTUK TEBUS BALIK KESALAHAN KERANA MENFITNAH. FITNAH DOSA BESAR! SEMOGA ALLAH MENJAUHI ETIKAK EMAS DARIPADA HATI ORANG-ORANG YANG DENGKI.

Hairul said...

haih..

aku membaca dgn penuh minat dari awal hingga akhir..

dan baca juga komen2 bernas (dan tak bernas pun banyak ) dari korang semua..

pada yg terkena.. cuba lagi! kumpul laa duit banyak2 lagi. pi labur kat tokey scam yg lain pulak.

pada yg bijak sikit.. dan tak terkena.. anda dah maju setapak berbanding rakan2 sebangsa kita yg tak abis2 .. nak kaya dgn cara mudah.

pada yg buat loan tu.. aku simpati pada kau.., sampai 30k.. confident aje.. boleh bayar.., skang EEE dah kene freeze... abis laa duit gaji kau membayar loan tu sampai abis..
(macam orang yg buat loan kereta .. tapi kereta dah kene curi.., dan masih tetap kene bayar duit loan kereta sampai abis.. )

pada cik marliana.. banyak ke terkena tu? marah berapi-api tu.. :)

so.. selepas ni.. berhati-hatilah ya! jgn cepat terpedaya.

hanya akal dan sikap rajin berusaha sendiri saja akan boleh bawa kejayaan (dan kekayaan ) kepada diri sendiri dan keluarga.

hentikan lah sikap nk kaya cepat tu.

nasihat en.faizal tu betul - nk melabur emas? beli ler yg betul.. pegang sendiri..

salam emas utk semua! :)

Admin said...

Bulan depan dah nak puasa....pastu nak raya. Memang bagi mereka yang terkena atau dah tersilap dengan langkah yang diambil dengan melabur dalam skim EEE ni akan merasa dugaan dan cabaran yang mendalam dan dok cuba jaga hati (sejukkan hati memasing). Emas ada kat bank, duit dah tak dpat, loan nak kena bayar gak tiap2 bulan. Kalau rasa betul, kenapa tak diambil je emas tu hari ni gak kat bank....pegang sendri atau datang jumpa saya dan tunjukkan emas tu bagi saya rasa pegang sendri ngan member2 dlm ni. Tak payahlah cuba nak pertahankan EEE sebab dalam hati dok mengharapkan sejuta harapan (yang tak mgkn dapat la punya). Hilmi pun hilang sampai sekrg (kalau dia muncul pun just bg alasan dalam siasatan tak ble nak bg komen - ayat yg aku dah paham sgt). Atau aku rasa dia pun dah hilang....skali hilang semangat.

Admin said...

Sekarang ni ada 9 koperasi yang BNM tengah siasat gak selain EEE ni dan ntah berapa lagi yang lain. Sejarah BNM ni kalau dah siasat.......mmg betul la. BNM takkan buat keje kosong....Tapiapa yang aku musykil sgt.....nape dgn beli emas kat RM40k cuma nak dapatkan RM800 sebulan je....pastu kantoi. Kalau aku leh buat bulan pertama join dapat RM4,700...sekrg ni dah mula cecah 5 angka sejak 2006...dalam TV3 pun comp byr iklan RM18j....sepanjang PLUS Highway pun ada iklan tu....nape korang yang terkena ngan EEE ni tak nak join....nape la tak buka minda comp yg tersenarai kat papan utama BSKL nih. Berubah lah demi masa depan anda....untuk keluarga dan anak2 anda semua. Saya cuma bole membantu bg yang ingin merubah diri sendri.....saya tak boleh nak mengubah diri sesapa. Kalau sesapa yang cuba nak membuka minda, cuba untuk merubah hidup dari hidup skrg ni....saya berjanji boleh membantu anda. Camana En Faisal? dah yang lain2 kalau nak tahu camana cara yang saya buat ni....leh SMS or call 0193267292 untuk saya membantu anda

Unknown said...

dear caramba dn yg sewaktu dgnnya...
i dh mls nk ckp2 psl ni lagi,tpulang pd u nk ckp i ni apa,etika masih lagi dlm siasatan,i cuma tggu keputusan bnm ttg etika,after this,if ur comment ada yg buat i terasa atu mmg bniat nk sktkan hati i,i maafkan u...

Unknown said...

Huish...panasnye malaysia nih..
alang2 dah lepak kat nerake ni..hehehe.nak lagi~nak lagi.. dah tade ke..ala...
kene tunggu abis siasatan plak yea?
part ekonomi ni bestlah..boleh terbalik dunia.hehehe.

Unknown said...

Bagus Hairul, Bagus Admin!!! Bro U R my man hehehhehehe.......

Serius aku suka komen bro Hairul, huih bikin hangat hati yg dah membara hahahhahahha....

Bro Admin, pon bagus, komen yg padat, bernas kasi hangatkan hati yg dah meletup2 hahahhaha....

Ada juga umat yg sewaktu ngan Marliana ek??? Hang sokong membuta tuli dapat apa Hija??? Ni lagi sorang sukati lidah tuduh kami ni apa??? DENGKI??? Opppsss pembetulan DENGKI or we JUST PLAIN GENIUS + SMART??? Saudari Hija, biar saya utarakan persoalan kali ke sejuta ye..."nak dengki kat u all ni apa kami dapat"???

Bak Kata Bro Hairul ke dah hangat hati sampai hilang pertimbangan dek kerana terlalu banyak nk bayo bank bulan2???

HAhahahahhahahaaaaaaaaaaaaa kelakar sungguh Saudari berdua ni ke adik beradik kot??? sebab penggunaan ayat lebey kurang jerk.... Marliana = Pendek rezeki + Hati hitam; HIJA plak = DENGKI mak aiiii bagus2!!! cari lagi lam kamus apa lagi kata2 yg best nak caci maki org lam blog ni!!! Good gurls keep it up!!!

boss said...

korang ni cian kat marlina tu,skit2 udah le, tu la aku suggest belasah suma xnak, EEE pun belasah, sawit pun belasah gak,klu pandai gak, buat rumah urut la.....kah...kah

Unknown said...

Bkn apa Boss, derang berdua ni dah takde modal balik2 DENGKI! DENGKI! DENGKI! Kebenda mana aku tak taruk kaw2!! Dah mintak!! Dah pompuan tu wat la cara pompuan ni tak yg sorang beria2 siap mendoakan saudara sesama islam hanya kerana tak ikut terjerumus skali lam 'kepandaian' derang yg lebeh tepat lagi udah jd TIPAH hahahhahaha dah tu berangin 1 badan dah tu takde modal balik2 HASAD la, DENGKI la ikut emosi yg membara bak kata Hairul la hati dah bengkek dek nak kena bayo bulan2 kat bank!!!

Admin said...

Semlm ada jumpa member yang join EEE ni gak.....apa yg dia kata, EEE dah tak ble nak kuarkan balik emas tu.....diaorg lantik satu comp lain untuk tebus emas tu dan bayar pada pembeli only 65% je....Patut la Hilmi hilang terus.......berubah la wahai orang Melayu untuk masa depan anak-anak kita. Admin boleh membantu untuk merubah kehidupan dengan cara yang betul

Unknown said...

SEKARANG NI... BANK RAKYAT DAN MANA 2 AR-RAHNU.. TIDAK MENERIMA EMAS BERBENTUK "GOLD BAR"...

boss said...

biar betul sya....
klu gold bar xleh terima, bungkus la ar-rahnu,yang stau aku bank rakyat declaire emas 99.9 tu sbgi 916.

Hafiz.jewel said...

Kami mendapat ramai respons daripada pelabur yang ingin menjual emas yang dilaburkan didalam arrahnu melalui EE ini, buat masa ini ramai pelabur ingin menjual emas yang telah dilaburkan,

Bagaimanapun, boleh tak mana-mana pihak memberi idea cara terbaik untuk membantu pelabur-pelabur semua, kami menerima banyak email dari pelabur. kami perlukan lebih detail lagi.

jika ada mana-mana pihak yang ingin bantuan untuk menebus kembali emas dari ar-rahnu, sila hubungi hafizjewel.com ditalian 012-3349940 (hafiz), insyallah kami boleh tolong..

jauhari said...

diminta semua pelanggan etika emas supaya bersabar dan tidak membuat keputusan terburu2. etika masih dalam proses siasatan bnm. bnm belum membuat keputusan. diminta semua tidak mendahului bnm. dalam masa terdekat etika akan menghubungi semua pelanggan untuk tahu tentang status emas pelanggan. harap mendapat kerjasama anda semua.

boss said...

xtau cerita betul ke tidak......
etika kena serbu dengan bnm sebab ada seorg ejen EEE (merangkap ejen pemberi hutang untuk pembelian emas di EEE) ejen ni sanggup memberi loan up to 200k tapi dengan syarat kene bayar duit proses sebanyak RM5k,ejen ni collect duit dulu pastu pakai nama EEE,pastu ejen ni lesap camtu,yang orng kene tipu ni dok calling2 EEE n bnm la....
xtau la citer ni betul atau tidak pasai aku dengar citer ni pun dari ejen2 EEE

jauhari said...

untuk pengetahuan semua, etika masih lagi wujud dan beroperasi. etika dalam perancangan untuk memulakan operasi melalui koperasi etika emas malaysia berhad. di minta semua pelanggan2 etika bersabar menunggu maklumat terkini berkenaan koperasi etika.
tentang bnm, etika masih lagi menunggu keputusan dari bnm. semua sedia maklum yang bnm adalah badan kerajaan yang menjaga semua urusan kewangan negara. proses pelepasan etika akan mengambil masa. sehingga sekarang bnm belum dapat membuktikan sebarang kesalahan seperti yang di dakwa. dalam proses menunggu ini, etika akan beroperasi melalui koperasi etika emas malaysia berhad.

Unknown said...

dear caramba dn yg sewaktu dgnnya...
i dh mls nk ckp2 psl ni lagi,tpulang pd u nk ckp i ni apa,etika masih lagi dlm siasatan,i cuma tggu keputusan bnm ttg etika,after this,if ur comment ada yg buat i terasa atu mmg bniat nk sktkan hati i,i maafkan u..." marnila"

marlina yg disayangi..hang ni nak tak sedar lg ke..EEE dh x de sumber kewangan.. so..sapa2 yg kerja kt EEE tu cari krj lain cpt2..k

jebonzas said...

Ada cerita baru dari etika emas.. tanya pendapat korang..

oleh kerana BNM dah freeze akuan EE.. jadi dieorg x dpt bayar diskaun.. dijangka proses freeze memakan masa paling sekejap 3bulan.. pergh!!

sekarang ni pihak EEESB menyarankan pelabur berpindah ke koperasi Etika Emas pulak.. untuk menyambung kontrak baru.. pening!
yang tak bestnye bila dah masuk koperasi EE..
dah takde lagi 1+1, dah takde lagi simpan dalam Ar-rahnu BR.
emas pelabur akan disimpan dalam ar-rahnu koperasi EE..
akan ada 2 pilihan untuk menyimpan emas iaitu located dan unlocated
bagi located emas ada no siri... tapi diskaun jadi 260 sikitnye...
bagi unlocated emas tiada no siri tapi diskaun dapat 300..
aku tak berapa suka sistem ini.. sebab pelabur berisiko tinggi bila disimpan dalam ar-rahnu dieorg..

apa pendapat bro2 sekelian..??

jebonzas said...
This comment has been removed by the author.
Kurast said...

Kalau ikut history belum ade lagi yg release once kene raid ngan BNM. Walaupun agen/kerani etika mengatakn emas dlm BR sedang ditebus secara berperingkat, aku masih x percaya sebabnye belum ade bukti kukuh, x de pon forumner yg mengatakn emasnya telah ditebus oleh pihak etika/koperasi. Kene minta pihak ke-3 tolong tebuskn baru setel problem. Rugi? Memang x dpt dielakkn cuma bagaimana kita bole mengurangkn kerugian tersebut.

azroy said...

saya adalah salah seorg dari pelabur etika, jadi saya nak tahu bagaimana nak settle kan masalah ni. saya sepatutnya abis kontrak ngan etika bln august tp etika dah kena ambush jd duit hibah x dpt 3 bln n surat pajak dr bank rakyat dah sampai peringatan yg kedua(amaran bakal dilelong), sblm ni saya dah gi opis jpe pak din dia kate upah simpan etika bayar n saya kena tranfer serap msk koperasi. ok fine duit koperasi dah byr rm70 jd KENAPE YE UPAH SIMPAN X SETTLE LAGI!!!! DAH LA DUIT X DPT!!!! KENA BAYAR PULAK RM70!!!! BILE SOAL BYK JWB TAPI X SETTLE2 LAGI!!!! AMARAN PALING KERAS!!!

Stamp said...

Sekarang AFA GOLD bermasalah. Hibah bulanan tidak berbayar. Owner, Azreen menghilangkan diri, bersama2 agen dia Amirul. Office telephone line sudah cut off. Tunggu masa jer berita ni meletup di akhbar.

Kenapalah jadi begini? Katanya program pelaburan emasnya lebih telus dari EEE. Tapi akhirnya jadi tak menentu.

Haih!

me said...

bagi sesiapa yang nak jual emas etika emas di bank rakyat atau ada kat tangan boleh hubungi kami di hafizjewel (hafiz 012-3349940, shahrul 012-2301015) kami beli dan tebus untuk anda

semalam tv laporkan duit swiss cash, Bank Negara akan dipulangkan kepada pelabur, jadi pelabur etika emas x perlu risau, jual je emas etika emas itu, dan nanti modal yang disimpan oleh bank negara, akan dikembalikan semula oleh Bank negara, insyallah.. dapat balik duit

Sang Kelembai said...

dah lama aku tak tengok blog ni, teringin nak tau result sekarang ni..same tak result dia dengan financial analysis aku dulu.ade tak sesape yang nak bagi info pasal mende ni

Johan said...

Padan muka kau orang

Goldman said...

COD Pamp Suisse Lady Fortuna 10 gram, harga semasa RM 1260.

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Terima kasih.

nhadi said...

kat mana aku boleh dapatkan alamat pejabat atau rumah CEO Etika Emas.. En Amin. sebab nak bertanya banyak perkara berkenaan Emas aku yang berharga puluhan ribu. urgent.

Hairi said...

Ko nak tahu pasal apa? Pasal BANK NEGARA DENGKI.bank negara tak mau umat melayu kaya dan ada cash yang banyak.korang tengok.

Personal loan.hire purchase.kredit kad.guqrantorr..ni semua hujung dan depan berkaitan dengan "duit" dan umum diketahui bank mmg untungnya dari RIBA.

Kalau rakyat malaysia ni ada cash dan duit yang banyak perlukah pinjaman? Perlukah beli kereta hutang? Perlukah guarantorr? Tak perlu itu semua.

Korang semua tahu tak CEO CIMB sekarang siapa yang pegang? Tu gaji berapa? Rm2000sebulan? Niaga emas ni mmg sah dan halal sebenarnya. Tapi bila dah ganggu sistem bank berfungsi...bende ni akan effect pada kerajaan...kat malaysia ni niaga yang sangat sangat untung ialah BANK!..BERkuasa memblacklistkan orang ramai.berkuasa tidak meluluskan pemohonan seseorang.berkuasa menetukan ko layak loan atau tidak....ni la bisnes bank....dan niaga emas mmg rosakkan sistem bank....bila ini berlaku bank akan keluarkan cerita dongeng pada kerajaan buat la alasan kata deposit tak sah etc rtc....jadi kerajaan pun.....buat la kerja.

Biasanya korang akan perasan bank atau kerajaan akan tunggu syarikat tu beroperasi selama 2-3. Tahun.dah lengkap serbu.kasi freeeze....dan dalam tempoh yang sama syarikat yang diserbu tadi sedang MENINGKAT NAIK. Nama dia tengah harum.....

mcm korang yang makan gaji diluar sana gaji 3k...adakah korang dikenakan incometax? Dan ya korang WAJIB bayar tax!.orang yang niaga emas dan beli emas untung 5k sebulan ada bayar tax? Mana ada.duit 5k tu buat beli itu ini.

Kalau sorang 2. Takpe.kalau 1000 orang umat melayu untung 5k.....kerajaan tak goyang ke? Bank tak panas bontot ke?

Terus terang aku cakap la.kalau syatikat emas tu bayar sedikit imbuhan pada kerajaan cth 1 juta 1tahun ke....kerajaan nak serbu ke? Aku dah bayar kau Rm1 juta kau berani kacau niaga aku?! Pasal syarikat geneva dan syarikat etika tu takde bayar maka kerajaan kacau la..

Kan korang semua sini tahu kerajaan malaysia sangap duit.sogok duit sikit semua bende boleh.

Unknown said...

Dalam dunia internet di mana terdapat banyak penipu, terdapat beberapa kewangan yang tulen institutions..we mempunyai Testimoni too.If ragu-ragu hubungan agungabdullahi@gmail.com. Kami adalah nyata dan asli ... jangan takut ini bukan satu penipuan ... bercakap dengan kami dan membolehkan membantu anda mendapatkan wang yang anda inginkan ... jika anda memerlukan pinjaman sebenar daripada institusi kewangan adalah JESSICABROWNFINANCEFIRM anda bas terakhir stop.talk kepada kami membolehkan mendapatkan wang anda. kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang Memberi pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, korporat dan syarikat awam pada kadar faedah yang sangat rendah. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan Ulasan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan adalah semua yang kami berada di sini untuk membuat-pasti. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm @ gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
 
            APA YANG KAMI PERLU DARIPADA ANDA ADALAH ANDA
 
 
1. Nama
2. Negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Pekerjaan
6. Jawatan di tempat kerja
7. pendapatan bulanan
8. Jumlah yang diperlukan
Tempoh 9. Pinjaman
10. Agama
11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
12. Berikan sebab ..........................................

 
                         Kami mahu membantu anda

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berulang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 201   Newer› Newest»